لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

مقامات: زنان افغان علاوه بر خشونت‎ها، از مواد مخدر نیز متضرر اند


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید، زنان افغان علاوه بر خشونت‎های خانواده‎گی، از ناحیه مواد مخدر نیز متضرر اند.

این وزارت می‎گوید، یازدهمین روز کمپاین محو خشونت علیه زنان را به مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده‎اند چون به نحو مسبب خشونت در خانواده می‎شود.

مقامات این وزارت همچنان می‎گویند، در حال حاضر ۳،۵ میلیون معتاد در کشور موجود است که ۲،۹ فیصد آن را زنان تشکیل می‎دهد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر روز سه‌شنبه در نشستی تحت نام مشارکت نهادهای جامعه مدنی و زنان در راستای محو مواد مخدر و خشونت علیه زنان، اعتیاد یکصدو یک هزار و پنج صد زن به مواد مخدر در افغانستان را تکان دهنده خواند.

عظیمی: نسبت گسترده‎گی معضل که در جامعه افغانی در قبال این پدیده شوم دارد زنان و اطفال افغان متضرر هستند.
عظیمی: نسبت گسترده‎گی معضل که در جامعه افغانی در قبال این پدیده شوم دارد زنان و اطفال افغان متضرر هستند.

وی افزود:

"نسبت گسترده‎گی معضل که در جامعه افغانی در قبال این پدیده شوم دارد زنان و اطفال افغان متضرر هستند، نظر به ارقام ۳،۵ میلیون استفاده کننده مواد مخدر در افغانستان وجود دارد، بیشتر از یک میلیون آن جوان است که دختران نیز شامل آن اند و ۲،۹ درصد ارقام معتادین را زنان تشکیل می‎دهد."

خانم عظیمی می‎گوید، مواد مخدر در افغانستان بازار ندارد، کشورهای که بیشترین استفاده کننده این مواد را دارند باید برای مبارزه با این پدیده با حکومت افغانستان همکاری نماید.

در عین حال جمیله افغانی معین وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‎گوید، در برخی موارد اعتیاد به مواد مخدر از اوان طفولیت آغاز می‎گردد و خانواده‎ها بخاطر تسکین درد و خواب برای آنان مواد مخدر می‎خوراند.

در این حال مسعوده کروخی عضو کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان ولسی جرگه می‎گوید، مردان معتاد به مواد مخدر نه تنها که خود را بدبخت ساخته‎اند بلکه میلیون‎ها خانواده دیگر از این درک متضرر ساخته‎اند.

زنان معتاد به مواد مخدر
زنان معتاد به مواد مخدر

وی افزود:

"مواد مخدر زنان را وادار می‎کند تا تن به فحشا و بی‌بندباری دهد، اگر مرد هم معتاد اند باز هم زنان متضرر اند، اگر به زنده‎گی آنان توجه کنیم همه خانواده یک معتاد از اعتیاد وی رنج می‎برند."

خانم کروخی می‎گوید، اکثر این معتادین کسانی اند که از ایران بازگشت نموده‎اند.

کمپاین شانزده روزه محو خشونت علیه زنان وارد یازدهمین روز آن شده که در جریان این کمپاین نهادهای مدنی و ادارت دولتی برنامه‎های آگاهی‌دهی را راه اندازی نموده‎اند.

وزارت امور زنان افغانستان می‎گوید، قوانین، میکانیزم‎ها و مقرراتی را بخاطر حمایت از زنان ایجاد کرده‎اند اما در قسمت تطبیق آن همکاری نهادها و ارگان‎های ذیربط را خواهان است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG