لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

سوت چینا مارنینگ پُست: طالبان شاید بطور محدود آتش بس کنند


سوت چینا مارنینگ پُست
روزنامه سوت چینا مارنینگ پُست زیر این عنوان مطلبی را نشر کرده است: طالبان شاید آتش بس کنند تا جلو گروه دولت اسلامی را در افغانستان بگیرند.

در ادامه گفته شده‌است، این آتش بس شاید محدود باشد تا اطراف دخیل در جنگ افغانستان بتوانند روی عملیات برای جلوگیری از تهدید های بزرگی تمرکز کنند که گروه دولت اسلامی یا داعش بوجود آورده‌است.

به نوشته روزنامه، این موضوع را شماری از قوماندانان طالبان که در بحث‌های رهبری طالبان درین مورد شرکت داشتند، ابراز کرده‌اند.

روزنامه می‌نویسد، این پیشنهاد آتش بس که تا هنوز نهایی نشده‌است، ابتکار سیاسی اخیر طالبانی است که در خط مقدم جبهه به نفع طالبان علیه داعش می‌جنگند.

به نوشته روزنامه، گروهی که خلافت اسلامی را زیر نام خراسان در ولایت ننگرهار اعلام کرده بود، دامنه فعالیت هایش را به زابل و غزنی هم گسترش داده و شاخه هایش درین اواخر حملات مرگبار را در کابل انجام داده‌است.

وار آن دی راکس
نشریه وار آن دی راکس (War on the rocks) مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: "افغانستان، نخستین بحران پالیسی خارجی اداره دونالد ترمپ خواهد بود."

در ادامه آمده‌است، درگیری‌های زیاد و اختلافات جیوپولیتیک به طور منظم سرخط خبر ها را تشکیل می‌دهد و شاید تیم انتقالی دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا در بخش پالیسی خارجی روی این موضوعات تمرکز کرده باشد، اما به نوشته نشریه، مهمترین موضوع که ممکن اولین بحران واقعی پالیسی خارجی اداره ترمپ باشد، جنگ افغانستان است.

به نوشته نشریه، این جنگی است که در جریان بحث‌های مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا هیچ گاه مطرح نشد.

نشریه نوشته است، جنگ افغانستان در تاریخ امریکا طولانی ترین جنگ است و حدود سیزده هزار سرباز امریکا و متحدین این کشور بخاطر این جنگ در افغانستان حضور دارند.

به نوشته نشریه، افغانستان جایی است که ایالات متحده امریکا در آن سال گذشته تنها بر ماموریت کمک در بخش امنیت حدود سه هزار و ششصد میلیون دالر امریکایی مصرف کرده‌است.

نشریه در ادامه می‌نویسد، این ماموریت رئیس جمهور بارک اوباما را مجبور ساخت که به نیروهای امریکایی صلاحیت بدهد تا برای رسیدن به اهداف استراتیژیک به گونه موثر بمب‌های زیاد را استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG