لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

نظر سنجی: ۶۹ درصد افغان‌ها از کاکرد حکومت رضایت ندارند


یافته‌های تازۀ بنیاد آسیا یا «اشیا فوندیشن» نشان می‌دهد که ۶۹ درصد افغان‌ها از کاکرد حکومت رضایت ندارند و افغانستان را بسوی یک مسیر نادرست در حال حرکت می‌بینند.

به بن بست رفتن گفتگو‌های صلح با طالبان، میزان بی‌کاری در کشور و عدم مصونیت جان شهروندان، فشردۀ عواملیکه سبب ۶۹ درصد کاهش در رضایت مردم از کارکرد حکومت شده‌است.

یافته‌های بیناد آسیا یا "اشیا فوندیشن" در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد که ۶۹ درصد مردم نبست به آینده افغانستان خوشبین نیستند و ۲۹ درصد به این باور اند که افغانستان بسوی یک مسیر درست در حرکت است.

عبدالله احمدزی رئیس این بنیاد روز چهارشنبه هنگام ارائه یافته‌های این تحقیق گفت، در این نظر سنجی‌ها در یک ماه گذشته، با ۱۲۶۵۸ تن در ۳۴ ولایت کشور گفتگو شده‌است.

کمیت فرصت‌های کاری از علت های نارضایتی مردم گفته شده‌است.
کمیت فرصت‌های کاری از علت های نارضایتی مردم گفته شده‌است.

وی افزود:

" عدم رضایت مردم از حکومت، کمیت فرصت‌های کاری، وضعیت اقتصادی، امنیت و عدم مصونیت مردم است که تحقیق ما از آن حکایت می‌کند."

یافته‌های سال گذشته بیناد "اشیا فوندیشن " نشان می‌دهد که ۳۶ درصد مردم از کاکرد حکومت رضایت داشتند، اما اکنون مسئولان این نهاد می‌گویند، کاهش این رقم به ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی، نشان می‌دهد که مردم به کارکرد حکومت نا امید شده‌اند.

با این همه، در نظر سنجی‌های تازه این بنیاد دیده می‌شود که ۹۳ درصد مردم از رو به رو شدن با طالبان هراس دارند، ۱۰.۸ درصد مردم پشتیبان گفتگوهای صلح با این گروه‌اند.

در این نظر سنجی‌ها میزان رضایت مردم از کاکرد نیروهای امنیتی در مقایسه با تأمین عدالت اجتماعی، فراهم سازی زمینه کار، مشارکت سیاسی و کارکرد حکومت به ۱۳.۳ درصد یعنی در میزان بالای قرار دارد.

شاه گل رضایی یک‌تن از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه به رادیو آزادی می‌گوید، این تحقیق نشان دهنده کار شکنی‌ها، فساد اداری و عملکردهای حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته را بازتاب داده‌است.

رضایی: این گزارش موضوعات عمده را در بر می‌گیرد.
رضایی: این گزارش موضوعات عمده را در بر می‌گیرد.

خانم رضایی گفت:

"این گزارش موضوعات عمده را در بر می‌گیرد و برگرفته شده از عملکرد‌های حکومت در یک سال گذشته را به نمایش گذاشته‌است."

رئیس جمهور غنی دو سال پیش گفته‌است، از کارکردهایش برای مردم برگه آزمون خواهد داد و اعضای کابینه‌اش مکلف اند در این راستا پاسخگو باشند، نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، این گزارش باید از سوی حکومت جدی گرفته شود.

اما حسیب‌الله موحد معاون اداره مرکزی احصائیه نتایج این تحقیق را زیر پرسش می‌برد و می‌گوید در گردآوری آن قانون احصائیه و هماهنگی با این اداره در نظر گرفته نشده‌است.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قوانین احصائیه بخصوص قانون احصائیه باید در تحقیق رعایت شود. در یکی از ماده‌های این قانون گفته شده‌است که هر ارگان باید با اداره مرکزی احصائیه پیش از انجام تحقیق هماهنگی داشته باشد از این رو است که نتایج این تحقیق زیر پرسش است."

در حالیکه اعضای بنیاد آسیا می‌گویند این نظر سنجی را به گونه شفاف و همه‌جانبه گرد آورده‌اند، اما ادارۀ مرکزی احصائیه می‌گوید در این نظر سنجی معیارها در نظر گرفته نشده‌است و اعتبار آن زیر پرسش است.

با این همه، شاه گل رضایی نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید این نظر سنجی هشداری است به رهبران حکومت که باید به وعده‌های شان در برابر مردم عمل کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG