لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

دیپلومات: جبهۀ گستردۀ مشترک هند و افغانستان بر ضد پاکستان


دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماری اخیر خود مقاله را تحت عنوان"جبهۀ گستردۀ مشترک هند و افغانستان بر ضد پاکستان"، به نشر رسانده در قسمتی از آن می‌نویسد: طوریکه پیشبینی شده بود، هند در نشستی به حضور تعداد زیاد از نماینده‌گان کشورها یکبار دیگر، پاکستان را منزوی ساخت.

نشریه می‌افزاید، اجلاس نماینده‌گان کشورهای عضو قلب آسیا در شهر امرتسر هند با یک قطعنامه قوی پایان یافت که در آن روی از بین بردن پناهگاه های تروریزم، شبکه های مالی و گروه های حامی آنها تأکید شد.

به باور نشریه دیپلومات، بدون اینکه نام پاکستان گرفته شود، واضح است که در این قطعنامه به کدام کشور اشاره شده‌است.

هند و افغانستان برای افزایش فشار بر پاکستان یک موقف واحد را اختیار کردند.

دیپلومات می‌نویسد، در نشست امرتسر هند، رئیس جمهور افغانستان که زمانی ظاهراً متحد پاکستان دانسته می‌شد، از پاکستان نام برده، آن کشور را به آغاز یک جنگ نا اعلان شده در افغانستان متهم کرد.

به نوشتۀ نشریه دیپلومات، در برابر این حرف های اشرف غنی نماینده پاکستان برای دفاع از موقف کشورش با یک وضعیت دشواری روبرو شده و گفت، گذاشتن ملامتی همۀ مشکلات به دوش یک کشور ساده‌گی است.

دیپلومات در ادامه مقاله می‌نویسد، در کنفرانس قلب آسیا یک چیز روشن بود که دهلی جدید و کابل در برابر بی تفاوتی پاکستان در مبارزه با تروریزم نسبت به هر زمانی دیگر خواهان اتحاد بودند.

ایرو ایشیا ریویو

نشریه ایرو آیشیا ریویو نیز در باره کنفرانس کشور های قلب آسیا به اشتراک رئیس جمهور اشرف غنی مقاله را به نشر رسانده و در آن به این موضوع پرداخته که چرا رئیس جمهور غنی کمک پنجصد میلیون دالری پاکستان را رد کرده‌است.

نشریه می‌نویسد، اشرف غنی در اوایل که قدرت را به دست گرفت در برابر پاکستان موقف دوستانۀ را اختیار کرد و حتی از مرکز اردوی این کشور در راول پیندی دیدن کرد.

در آن زمان روابط با هند در اولویت افغانستان قرار نداشت. چیزی که پاکستان خواهان آن بود.

تلاش دوستی با جنرالان پاکستانی به نوشته نشریه موجب مخالفت های داخلی به اشرف غنی شد اما مذاکرات ناکام صلح، وضعیت ناگوار امنیتی در افغانستان و افزایش تلفات افراد ملکی توقع غنی در برابر پاکستان را کاهش داد.

ایرو ایشیا ریویو می‌نویسد، احتمالاً پاکستان حال درک کرده باشد که رئیس جمهور غنی در آن روز های نخستین از اسلام آباد چه توقع داشت؟

در کنفرانس قلب آسیا سرتاج عزیز نماینده پاکستان از رئیس جمهور غنی انتقاد کرد اما گفت که حرف ها و بی صبری او را درک می‌کند.

XS
SM
MD
LG