لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

ولسی جرگه: حکومت جهت جلب کمک‎های ناتو، در ادارت اصلاحات بیاورد


کمیسیون دفاعی ولسی جرگه تأکید می‎کند، حکومت افغانستان اصلاحاتی را که با جامعه جهانی وعده کرده، آن را عملی سازد.

این کمیسیون می‎گوید که حکومت بخاطر جلب کمک‎های بیشتر جامعه جهانی بخصوص ناتو باید در ادارات اصلاحات بیاورد.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که فساد و ضعف مدیریتی در ادارات دولتی باعث شده‎است تا کمک‎های پانزده ساله به شکل درست آن مصرف نشود.

صالح همچنان گفت که حکومت در دو سال گذشته در بخش اصلاحات کارهای نمایشی انجام داده و قسمیکه مردم و جامعه جهانی انتظار داشتند در امر مبارزه با فساد، کاری صورت نگرفته‎است.

آقای صالح می‎گوید ایجاد نهادهای موازی زمینه را برای فساد فراهم می‌سازد و مانع اصلاحات می‎شود.

صالح: فساد هنوز هم ریشه کن نشده‌است.
صالح: فساد هنوز هم ریشه کن نشده‌است.

او افزود:

"متاسفأنه در ۱۵ سال گذشته کمک‎های را که کشورهای خارجی و ناتو برای افغانستان کرده بود به شکل درست آن مصرف نشده، قسمی‎که لازم است فساد هنوز هم ریشه‌کن نشده ولی امیدوار هستیم تا در این زمینه گام‎های عملی را بردارند که نه‌تنها جامعه جهانی بلکه برای مردم افغانستان قناعت‌بخش باشد."

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه در کنفرانس که در بروکسل برگزار شده‌بود نیز برای آوردن اصلاحات در ادارات افغانستان تأکید کردند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو نیز گفت که آوردن اصلاحات در ادارات افغانستان نه‌تنها برای حکومت افغانستان بلکه برای آنعده از کشورهای مهم است که در چوکات مأموریت حمایت قاطع برای این کشور همکاری می‎کنند.

پیش از این در کنفرانس بروکسل حدود ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی حدود ۱۵،۲ میلیارد دالر برای چهار سال آینده وعده کمک کرده اما این کمک‎ها مشروط است.

مبارزه با فساد اداری، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی، حفظ حقوق بشر، اصلاحات در نهادهای انتخاباتی، مصونیت حقوق زنان، حکومتداری خوب و حاکمیت قانون از خواست‎های مهم جامعه جهانی گفته شده‎است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز از موجودیت فساد در نهادهای دفاعی نگرانی کرده و گفته‎است که فساد در سیستم اکمالاتی و غفلت در وزارت دفاع سبب شده‎است که در قرارگاه‎های نظامی افغان، غذا، آب و تجهیزات به موقع نرسد.

نیکلسن: فساد در سیستم اکمالاتی و غفلت در وزارت دفاع سبب شده‎است که در قرار گاه‎های نظامی افغان، غذا، آب و تجهیزات به موقع نرسد.
نیکلسن: فساد در سیستم اکمالاتی و غفلت در وزارت دفاع سبب شده‎است که در قرار گاه‎های نظامی افغان، غذا، آب و تجهیزات به موقع نرسد.

عتیق‌الله امرخیل کارشناس نظامی نیز حکومت را در آوردن اصلاحات ناتوان می‎خواند و از وجود فساد گسترده در نهادهای امنیتی نگرانی می‎کند.

وی افزود:

"ناتو می‎داند اما برای این‎که مردم‌شان را قناعت بدهند که گویا این‌جا اصلاحات می‎آید، فساد از بین برده می‎شود و کار به اهل آن سپرده می‎شود این یک خبر فورمولی است اما حقیقت اینست که حکومت برای آوردن اصلاحات ناتوان است."

با این همه، حکومت افغانستان می‎گوید که بر تعهدات‌اش در برابر ملت و جامعه جهانی ایستاده‎اند و بر عملی شدن آن اقدامات لازم نیز شده‎است.

مینه پال: حکومت بر اساس تعهدات اش با جامعه جهانی در بخش‎های مختلف اصلاحات آورده است.
مینه پال: حکومت بر اساس تعهدات اش با جامعه جهانی در بخش‎های مختلف اصلاحات آورده است.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت:

"حکومت بر اساس تعهدات‌اش با جامعه جهانی در بخش‎های مختلف اصلاحات آورده است و این روند ادامه دارد، در ارگان‎های عدلی و قضایی اصلاحات تکمیل شده قراردادهای وزارت خانه‎ها از طریق تدارکات ملی به گونه شفاف انجام می‎شود، در وزارت دفاع اصلاحات آمده و در ادارت دیگر نیز ادامه دارد."

اختلافات میان سران حکومت نیز یک چالش است که به گفته کارشناسان جلو اصلاحات را گرفته‎است.

نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب گفته‎است بدون مهار کردن فساد سیاسی آوردن اصلاحات در افغانستان ناممکن است.

کمیسیون دفاعی ولسی جرگه نیز می‎گوید اگر حکومت افغانستان قانون را یکسان عملی کند، زمینه آوردن اصلاحات فراهم می‎شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG