لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

گل اندام زنی که از چاه و چاقو کاری زنده مانده‌است


یک خانم درغور می‎گوید که سه سال قبل شوهرش وی را ابتدا چاقو کاری نموده و سپس او را در چاه آب انداخته‎است.

این خانم گل اندام نام دارد و از ناحیه پاها کاملا فلج است.

گل اندام دیگر کسی نیست که بتواند راه برود و امیدی برای زنده ماندنش داشته باشد، او سه سال است که با نا امیدی نفس می‎کشد و انتظار است تا کسی به کمکش برخیزد و دستگیر او باشد.

وی خاطر نشان می‎سازد که پس از این حادثه‎ها وی دچار شکستگی کمر شد.

وی افزود:

" وقتی بیست ساله شدم، دوره طالب‎ها بود شوهرم آمده مرا به زور به خانه خود برد سال‎ها با من ظلم کرد و مرا به چاه انداخت. "

گل اندام می‎افزاید که وی همان وقت "یعنی سه سال قبل" به حکومت عارض شده بود که سر انجام دوسیه اش محول سارنوالی شد اما به دلیل این‎که اقارب شوهرش کارمند سارنوالی استیناف بودند کسی به دادش نرسید.

پای خانم گل اندام که خشونت علیه وی را به تصویر می‌کشد.
پای خانم گل اندام که خشونت علیه وی را به تصویر می‌کشد.

او افزود:

"به دولت عریضه کردیم اما گپ ما را کسی گوش نکرد چون دو بچه کاکای شوهرم در سارنوالی وظیفه داشتند و آن‎ها هم از مه سوال می‎کردند و هم جواب می‎دادند من حالا از دولت عدالت می‎خواهم."

ثمره ازدواج گل اندام با محمد انور ۷ اولاد است که پسر بزرگ آنان شامل گروهی از غیر نظامیانی بود که چندی قبل در شمال فیروز کوه ازسوی گروه موسوم به داعش تیرباران گردید.

این خانم که اکنون درخانه مادرش زنده‎گی می‎کند می‎گوید که اولاد هایش را نیز ازوی جدا کرده‎اند و حتی بر آنان نیز ستم می‎شود.

وی در این مورد افزود:

" سه سال شد که اولادهایم را ندیده ام او نمی‎گذارد که اولادهایم پیشم بیایند. سر دختر ۱۲ ساله ام را تراش کرده و بچه کلان ام که کشته شد سنگ تنور گازی را داغ می‎کرد و دست‎هایش را به سنگ میچسپانید."

ازدواج‎های زیر سن در غور به عنوان یک فرهنگ جا افتاده‌است. هنوز هم در بسیاری از نقاط این ولایت پا برجاست و این عمده ترین دلیل برای افزایش خشونت‎ها عنوان می‎شود.

خانم گوهر مادر گل ندام که در کنار بستر دخترش نشسته‎است یگانه پرستار وی است و می‎گوید که گل اندام شش سال داشت که وی را به نکاه درآورد که سر انجام این کار به جای رسید تا وی به عمر بیش از ۵۰ سال از دخترش پرستاری کند.

مادر گل ندام نیز از حکومت عدالت می‎خواهد.

وی افزود:

" به دولت عریضه کردم، سر و صدا کردم اما دولت نه به داد من رسید و نه هم انور گرفتار شد هنوز مرا سرزنش کردند."

غور در سال جاری شاهد بدترین نوع خشونت‎ها علیه زنان بوده‌است.
غور در سال جاری شاهد بدترین نوع خشونت‎ها علیه زنان بوده‌است.

در همین حال فریده ناصری مسئول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در غور نیز با نگرانی شدید از وضعیت این خانم می‎گوید:

" سه سال قبل شوهر این خانم وی را به چاه انداخت که یک شبانه روز این خانم به چاه بوده و بعدآ زمانی‎که شوهریش میبنه که هنوز هم زنده است خودش به چاه پائین شده و قصد کشتن این خانم را می‎کند که بعد از سر و صداها همسایه‎ها خبر می‎شوند و این خانم را به شفاخانه انتقال می‎دهند.

وضعیت این خانم اکنون هم بسیار نگران کننده‎است و این همان وقت که واقعه رخ داد عریضه کرده و شوهرش به شش ماه حبس محکوم شد اما بعد از یک ماه در فرمان رئیس جمهور آزاد گردید که خلاف قانون هم است چون کسانیکه به جرم خشونت زندانی می‎شوند شامل فرمان نمی‎شوند."

خواستیم نظر سارنوالی و شوهر این خانم را نیز داشته باشیم امام با تلاش‎های فراوان موفق به این کار نشدیم.

غور در سال جاری شاهد بدترین نوع خشونت‎ها علیه زنان بوده است و به همین اساس مسئولان در ریاست امور زنان نیز چندی قبل اعلام کردند که خشونت‎ها در سال جاری به تناسب سال های گذشته در غور افزایش یافته‎است.

XS
SM
MD
LG