لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

اشرف غنی بار دیگر مخالفان مسلح را به مذاکرات صلح دعوت کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی حین سخنرانی در نشست بزرگداشت از روز تولد پیغمبر اسلام حضرت محمد (ص) یکبار دیگر از مخالفان مسلح خواست تا به گفتگوهای بین‌الافغانی حاضر شوند.

رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه در این نشست که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود از علمای دینی خواست تا در دعوت افراد فریب خورده از سوی دشمن، برای پیوستن به پروسه صلح همکاری کنند.

وی گفت:

"من در این روز مبارک یکبار دیگر همه مخالفان را به مذاکرات بین الافغانی دعوت می‌کنم و می‌گویم که خیر آنان، ملت و مسلمانان در تخریب کشور، دربدری و احتیاج ساختن مردم نیست، بر عکس خیر همه ما در تعقیب راه حضرت محمد (ص) که صلح و اخوت می‌ است، می‌باشد."

این نخستین بار نیست که ریاست جمهوری مخالفین مسلح را به صلح دعوت می‌کند، بلکه قبل از این هم در ایام عید و دیگر نشست‌های مناسبتی رئیس جمهور از مخالفین مسلح حکومت خواسته تا بجای دوام جنگ به صلح رو بیاورند.

رئیس جمهور غنی در حالی بر گفتگوهای بین‌الافغانی تأکید می‌کند که اخیراً بر اساس گزارش‌ها، مخالفان مسلح خواستار گفتگوهای صلح با ایالات متحده شده‌اند.

در عین حال عبدالحکیم منیب معین وزارت حج و اوقاف افغانستان در این نشست، از تلاش‌های رئیس جمهور در راستای صلح استقبال کرده و از وی خواست تا در این راه قربانی‌های بیشتر بدهد.

وی افزود:

"آقای رئیس جمهور شما بزرگ ما هستید، پروسه صلح را که آغاز کرده‌اید از آن حمایت می‌کنیم و ما از شما می‌خواهیم تا در این راستا جرأت بیشتر کرده، قربانی دهید، ما با شما هستیم تا خداوند ما را به صلح دایمی برساند."

حکومت افغانستان در حالی مخالفان مسلح را به صلح دعوت می‌کند که تفاهمنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حدود سه ماه قبل امضاء شد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود موسسه بین‌المللی پگواش در جریان هفته جاری بخاطر نظر خواهی جناح‌های مختلف و جریان‌های سیاسی در خصوص صلح با طالبان مسلح نشست را در کابل برگزار کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG