لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

شهر حلب، از شهرت جهانی تا ویرانی امروزی


حلب برای قرن‎ها بزرگترین شهر فرهنگی و اقتصادی سوریه بود و جاهای تاریخی آن سالانه پای سیاحان را از سرتاسر جهان به آن‎جا می‎کشاند، اما اکنون به جز از ویرانی و خرابه چیزی دیگری از جنگ‎های شدید در این شهر باقی نمانده‎است.

خبرگزاری اسوشیتتد پرس در مورد وضعیت میدان الحطیب (Al-Hatab) مشهور ترین میدان شهر حلب که به تازه‎گی دوباره به کنترول اردوی سوریه درآمد، نوشته است.

علا السید (Alaa al-Sayyed) وکیل و تاریخ نگار از سوریه به این خبرگزاری گفته‎است:

" زمانی‎که میدان الحطیب را دیدم اصلاٌ باور نمی‎کردم که این همان میدان قدیمی و مشهور حلب باشد."

جنگ‎ها، مسجد معروف اموی قرن یازده را که در حلب واقع است، نیز به شدت آسیب رسانده‎است.

لوازم شکسته و ریخته خانه‎ها در کنار ساختمان‎های ویران به نظر می‎رسند.
لوازم شکسته و ریخته خانه‎ها در کنار ساختمان‎های ویران به نظر می‎رسند.

بازار سر بسته حلب که زمانی بزرگترین محل خرید و فروش و تجمع صنعتگران و تجار در جهان خوانده میشد نیز در جنگ‎ها به ویرانه مبدل شده‎است.

تجار از سرتاسر جهان به چهار هزار دوکان این بازار می‎آمدند و حدود چهل کاروانسرا در اطراف این بازار موجود بود، اما بر اساس گزارش اسوشیتتد پرس اکنون دیوارهای این بازار نشانه از حملات راکتی و انفجارها اند و کسی در آن دیده نمی‎شود.

ابو احمد ( Abu Ahmad) پنچاه ساله که زمانی چندین دوکان در این بازار داشت می‎گوید، زمانی‎که جنگ شدت گرفت مجبور به ترک حلب شد و به گفته او برای ترک این شهر حتی پول نداشت و ناچار زیورات خانم اش را فروخت.

جنگ در شهر حلب همچنان مسجد سلمانیه یکی از بناهای تاریخی این شهر را تخریب کرده‎است.

در این شهر خرابه‎های ساختمان‎های رهایشی به نظر می‎خورند.
در این شهر خرابه‎های ساختمان‎های رهایشی به نظر می‎خورند.

هوتل مشهور و مجلل کارلتون واقع در این شهر در ۲۰۱۴ میلادی در انفجار بمب‎ها تخریب شد و در منطقه اقیول (Aqyul) خرابه‎های ساختمان‎های رهایشی به نظر می‎خورند و این ساختمان‎ها تا منطقه باب الحدید ویران شده‎اند.

لوازم شکسته و ریخته خانه‎ها در کنار ساختمان‎های ویران به نظر می‎رسند حتی قبرستان‎های شهر حلب نیز از جنگ در آمان نمانده و سنگ‎های قبرها شکسته و ریخته‎اند.

XS
SM
MD
LG