لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

ولسی جرگه: ملامت و سلامت قضیۀ ایشچی معلوم شود


ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‎خواهد تا قضیه شکنجه احمد ایشچی را به گونه جدی مورد بررسی قرار دهد.

این جرگه از حکومت تقاضا کرده‎است تا به هدف شناسایی مقصر اصلی قضیه شکنجه ایشچی، این قضیه را جدی و عادلانه مورد تحقیق قرار دهد.

شماری از اعضای ولسی جرگه در نشست امروزی‌شان در پیوند به این قضیه واکنش تند نشان دادند.

ظاهر قدیر معاون اول این جرگه که ریاست نشست عمومی روز چهارشنبه را به عهده داشت گفت در صورت ثابت شدن این ادعا، عاملین این قضیه باید مطابق به قانون مجازات شوند.

قدیر: ملامت و سلامت در این قضیه واضح شود.
قدیر: ملامت و سلامت در این قضیه واضح شود.

او افزود:

"از حکومت افغانستان می‎خواهیم تا قضیه ادعای احمد ایشچی بر معاون اول ریاست جمهوری را بشکل عادلانه و جدی مورد بررسی قرار دهد تا ملامت و سلامت در این قضیه واضح شده و به مجرم مطابق به قانون جزا داده شود."

احمد ایشچی والی پیشین جوزجان به روز سه‌شنبه ادعا کرد که سه هفته قبل از سوی افراد معاون اول ریاست جمهوری در حضور جنرال عبدالرشید دوستم از میدان بزکشی در ولایت جوزجان به خانه این مقام بلند رتبه حکومت برده شده و از سوی وی و افرادش مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته‎است.

ادعاها مبنی بر بد رفتاری جنسی با احمد ایشچی عکس‌العمل‎های مختلف نهادهای ملی و بین‌المللی را برانگیخته و آنان خواهان انجام تحقیقات جدی در این مورد شده‎اند.

اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته که در مورد اتهام بد رفتاری معاون اول با احمد ایشچی تحقیقات همه جانبه صورت می‎گیرد.

دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری با نشر اعلامیه گفته که از سوی برخی حلقات مجهول از چندی بدین‌سو یک حرکت تخریب‌کارانه علیه این معاونیت جریان دارد.

کمال ناصر اصولی یکی از این وکلا گفت اگر این ادعا درست ثابت شود، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان باید از سمت‌اش برکنار و زندانی شود.

اصولی: اگر این ادعا حقیقت ثابت شود جنرال عبدالرشید دوستم دیگر معاون اول حکومت افغانستان نباشد و باید به زندان برود.
اصولی: اگر این ادعا حقیقت ثابت شود جنرال عبدالرشید دوستم دیگر معاون اول حکومت افغانستان نباشد و باید به زندان برود.

او افزود:

"اگر این مسئله دروغ بوده و بر عبدالرشید دوستم تهمت زده شده باشد امیدوارم افراد که این اتهام را بسته اند جزای اعمال‌شان را بیبنند و اگر این ادعا حقیقت ثابت شود جنرال عبدالرشید دوستم دیگر معاون اول حکومت افغانستان نباشد و باید به زندان برود."

اما بشیر احمد ته‌ینج یک عضو دیگر ولسی جرگه و سخنگوی حزب جنبش که در این نشست حضور داشت این ادعا را یک‌جانبه و نادرست خواند.

ته‌ینج: این ادعا یک‌جانبه و مملو از تهمت‎ها و دروغ‎هاست.
ته‌ینج: این ادعا یک‌جانبه و مملو از تهمت‎ها و دروغ‎هاست.

او افزود:

"این ادعا یک‌جانبه و مملو از تهمت‎ها و دروغ‎هاست، آقای ایشچی از سال‎ها بدین‌سو با معاون صاحب اول مشکل دارد، در این مورد هم جنبش ملی افغانستان و هم جناب معاون اول واکنش‎های خود را دارند، در این زمینه اصلاً ما بی‌تفاوت نیستیم و حرف‎های برای گفتن داریم."

بر اساس گزارش‎ها عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری چند سال قبل اکبر بای یک بزرگ قومی و رقیب ترک تبار اش را نیز مورد حمله قرار داده‌بود که شایعاتی در مورد تجاوز جنسی بر وی نیز در آن زمان پخش شد.

تا کنون مشخص نیست که ادعاهای احمد ایشچی والی پیشین جوزجان در پیوند به آزار و اذیت جنسی از سوی جنرال دوستم تا چه حد درست ثابت خواهد شد.

گذشت زمان نشان خواهد داد که حرف حکومت در پیوند به رسیده‎گی به این قضیه با عمل‌اش در این مورد یکسان خواهد بود یا خیر.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG