لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

واکنش‌ها در مورد آمدن قوماندان زرداد به افغانستان


شماری از آگاه‎هان امور سیاسی افغان، حکومت را به حمایت از جنایت‌کاران متهم می‎کنند.

این آگاه‎هان سیاسی در برابر سکوت حکومت و استقبال از بازگشت زرداد یکی از قومندانان حزب اسلامی از سوی هوادارانش از خود واکنش نشان دادند.

برخی از مقامات در حکومت که نخواستند از آنان نامی گرفته شود گفته‎اند که قوماندان زرداد نظر به ادعاهای شماری از افراد از سوی محاکمه در بریتانیا به نقض موارد حقوق بشری محکوم گردیده‌بود که پس از سپری نمودن معیاد مجازات‌اش به حکومت افغانستان سپرده شده‎است.

احمد سعیدی یکی از آگاه‎هان سیاسی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اخیراً حکومت از جنایت‌کاران حمایت می‎کند و برگشت قوماندان زرداد نماینگر آن است.

سعیدی: زرداد یک جنایت کار است.
سعیدی: زرداد یک جنایت کار است.

او افزود:

"زرداد یک جنایت‌کار است که در زمان مجاهدین در سروبی قرارگاه داشت و ده‎ها فرد را به قتل رسانیده، خلاصه بگویم حکومت اشرف غنی فقط جنایت‌کاران را حمایت می‎کند و کسانیکه وی را استقبال می‎کنند جنایت‌کارانی بیش نیستند."

این اظهارات پس از بازگشت سرور زرداد فریادی مشهور به قوماندان زرداد، یکی از قوماندان برجسته حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار صورت می‎گیرد.

شماری از هواداران قوماندان زرداد که در نقاط مختلف میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی جمع شده‌بودند، برخی‌شان مسلح بوده و تلاش داشتند تا قوماندان زرداد را از نزد نیروهای امنیتی تسلیم شوند.

این قوماندان حزب اسلامی بیشتر از ۱۳ سال را در محابس بریتانیا به جرم نقض شانزده مورد حقوق بشری که در زمانش در سروبی انجام داده سپری کرده‎است.

خواستیم در مورد اظهارات آگاه‎هان سیاسی مبنی بر حمایت حکومت از جنایت‌کاران پاسخ ریاست جمهوری را داشته باشیم اما آنان از صحبت در زمینه خودداری کردند.

ولی یک منبع حکومتی که نخواست از وی نام گرفته شود گفته‎است، قوماندان زرداد که نظر به ادعاهای مردم در بریتانیا محکوم به مجازات شده‌بود، معیاد حبس‌اش را سپری کرده و حکومت بریتانیا نظر به قوانین که دارند وی را به حکومت افغانستان سپرده‎است.

زرداد بیشتر از ۱۳ سال را در محابس بریتانیا به جرم نقض شانزده مورد حقوق بشری انجام داده سپری کرده‎است.
زرداد بیشتر از ۱۳ سال را در محابس بریتانیا به جرم نقض شانزده مورد حقوق بشری انجام داده سپری کرده‎است.

این‎که پایتخت نشینان از قوماندان زرداد چه تصویری در ذهن دارند از زبان آنان می‎شنویم.

دو تن از آنان می‌گویند:

"زرداد زمانی در سروبی پاتک داشت، موترهای مسیر ننگرهار را بدون اخذ پول اجازه عبور نمی‎داد، برگشت‌اش سراسر جفا در حق مردم است."

"زرداد شخصیتی ندارد که بیاید و استقبال شود، همیشه خیانت کرده‌است و بس."

قوماندان زرداد به جرایم زیادی نقض حقوق بشری بشمول شکنجه افراد بخصوص از سوی یکی از افراد وی که به نام سگ زرداد مشهور بود از سوی محکمه بریتانیا به بیست سال حبس محکوم شده‎است.

در این حال آقای سعیدی برعلاوه حکومت، جامعه جهانی را نیز به حمایت از جنایت‌کاران متهم کرده می‎گوید، اکنون هیچ دری باقی نمانده تا به آن مراجعه نشده باشد تا عاملان جنایت‎ها در کشور مجازات شود.

در این حال عزت‌الله بری یکی دیگری از این آگاه‌هان در صحبت با رادیو آزادی گفت، ممکن رهایی، مصونیت و اجازه ورود قوماندان زرداد به افغانستان یکی از شرایط جزب اسلامی به این حکومت بوده باشد.

استقبال از آمدن قوماندان زرداد
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG