لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

غنی: حکومت افغانستان بررسی قضیه ایشچی را مکلفیت خود می‌داند


سفارت امریکا، دفتر اتحادیۀ اروپا و شماری از سازمان‎های ملی و بین المللی حقوق بشر در واکنش به ادعای شکنجه و بدرفتاری با احمد خان ایشچی از سوی معاون اول رئیس جمهور از حکومت خواستار تحقیقات همه جانبه در این قضیه شدند.

رئیس جمهور افغانستان گفته‎است که حکومت افغانستان طبق قانون اساسی این کشور و قوانین دیگر و تعهداتی‎که در مورد حقوق بشر با جامعۀ بین المللی دارد بررسی این قضیه را مکلفیت اساسی خود می‎داند.

شماری از سفیران کشورهای اروپایی، نمایندۀ خاص ملل متحد و سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان امروز به ارتباط ادعای شکنجۀ احمد ایشچی توسط عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور یک ملاقات با محمد اشرف غنی داشتند.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‎افزاید که این سفیران و نماینده‎گان از اعلان حکومت افغانستان که متعهد تحقیقات همه جانبه در این قضیه شده‎است استقبال کردند.

ولی آن‎ها یکبار دیگر تاکید کردند که این تحقیقات باید بی طرفانه و در روشنی قانون صورت گیرد و ناقضین باید مورد پیگرد قرار گیرند.

ایشچی از حکومت افغانستان خواستار اعادۀ حیثیت خود شده‎است.
ایشچی از حکومت افغانستان خواستار اعادۀ حیثیت خود شده‎است.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‎افزاید که رئیس جمهور به مهمانان خود اطمینان داد که حکومت موقف رسمی خود در مورد این قضیه را از قبل بیان داشته‎است و ادعای احمد خان ایشچی مورد بررسی همه جانبۀ ارگان‎های عدلی و قضایی قرار خواهد گرفت.

اعلامیه می‎گوید که رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته‎است که حکومت افغانستان طبق قانون اساسی این کشور و قوانین دیگر و تعهداتی‎که در مورد حقوق بشر با جامعۀ بین‎المللی دارد بررسی این قضیه را مکلفیت اساسی خود می‎داند.

از سوی دیگر رئیس جمهور افغانستان امروز یک ملاقات با اعضای هیئت رهبری شورای ملی در این مورد در ارگ داشت.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده‎است که اعضای رهبری شورای ملی از موقف حکومت در خصوص رسیده‎گی به این قضیه حمایت کردند.

ریاست جمهوری افغانستان همچنین امروز در این مورد یک جلسۀ با شماری از اعضای شورای مرکزی جنبش ملی در ارگ داشته‎است.

لطف الله عزیزی والی جوزجان به نماینده‎گی از دیگران صحبت کرده گفت که ما از موقف حکومت مبنی به بررسی موضوع احمد خان ایشچی در چوکات عدلی و قضایی حمایت می‎کنیم.

احمد خان ایشچی یکی از متنفذین جوزجان که در سابق معاون رهبری جنبش ملی اسلامی بود روز گذشته ادعا کرد که پس از بازداشت به امر معاون اول رئیس جمهور عبدالرشید دوستم شکنجه و بی نهایت توهین شده‎است.

او از حکومت افغانستان خواستار اعادۀ حیثیت خود شده‎است.

اما بشیر احمد تینج یک سخنگوی جنبش ملی اسلامی در اظهارات اخیر خود این ادعا را بی اساس خوانده است.

XS
SM
MD
LG