لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

مقامات: دعوت طالبان به نشست بین‌المللی در ایران عمل غیر مشروع است


وزارت حج و اوقاف افغانستان دعوت نماینده طالبان در نشست بین‌المللی وحدت اسلامی از سوی حکومت ایران را یک عمل غیر اصولی می‎داند.

پس از نگرانی‎ها از تماس نزدیک و حمایت ایران با طالبان مسلح، حالا این وزارت از دعوت نماینده طالبان در نشست بین‌المللی وحدت اسلامی در ایران، واکنش نشان داده، نا رضایتی می‎کند.

داعی‌الحق عابد معین این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی این عمل ایران را یک عمل غیر اصولی ایران گفته افزود که این کشور بجای دعوت نماینده طالبان باید از حکومت افغانستان دعوت می‎کرد.

عابد: ایران باید بجای طالبان، حکومت افغانستان را دعوت می‌کرد.
عابد: ایران باید بجای طالبان، حکومت افغانستان را دعوت می‌کرد.

عابد افزود:

"طالبان طبیعتاً یک جریان اپوزیسیون و فعالیت‎های غیر مشروع دارند دعوت‌شان در این پروسه یک عمل غیر مشروع ‎است، حکومت یا نظام ایران اولاً باید دقیقاً در بخش تقریب مذاهب کوشش کند که تنش‎ها میان مذاهب بوجود نیاید و تقریب مذاهب را واقعاً دنبال کند و ضمناً احترام به حکومت و حاکمیت ملی افغانستان بگذارند و کسانی را که دعوت می‎کنند باید از طریق مرجع رسمی دعوت شوند."

آقای عابد می‎گوید این نشست از چندین سال به این‌سو در ایران برگزار شده در سال‎های گذشته از علمای افغانستان چون شیخ آصف محسنی و استاد برهان‌الدین ربانی دعوت شده‎است.

با این حال اصل ماجرا چیست؟

گزارش‎ها می‎رسانند که قرار است نشستی بنام تقریب مذاهب در ایران برگزار شود در آن از نماینده طالبان گروه مخالف حکومت افغانستان دعوت شده تا شرکت نماید.

آژانس خبری مهر ایران به تازه‎گی گزارش داده‎است که محسن اراکی سکرتر جنرال مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اخیراً گفته‎است که تهران از طالبان میانه‌رو در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی دعوت کرده‎است.

در این گزارش به نقل از اراکی گفته شده‎است که دعوت‌نامه به بعضی از اشخاص سیاسی طالبان که به وحدت مسلمین باور دارند نیز فرستاده شده‎است.

تا حال در مورد زمان دقیق برگزاری این نشست و اینکه دقیقاً کی‌ها از طالبان در این نشست اشتراک خواهند کرد چیزی گفته نشده‎است.

طالبان مسلح نیز در مورد اشتراک نماینده خویش در این نشست ابراز نظر نکرده‌اند.

این گزارش‎ها در حالی نشر می‎گردد که بر اساس گزارش‎ها در سال‎های گذشته نیز در همچو نشست‎ها در ایران برعلاوه علمای افغانستان از نماینده‎گان طالبان در ایران دعوت شده‎است.

ایوبی: کشورهای مختلف است که این‎ها را حمایت می‎کند.
ایوبی: کشورهای مختلف است که این‎ها را حمایت می‎کند.

نگرانی‎ها از حمایت ایران از طالبان مسلح میان اعضای شورای ملی و چهره‎های سیاسی در کشور بوجود آمده و آنان تأکید کردند که روسیه و ایران طالبان افغان را تجهیز و تمویل می‎کند.

کمیسیون دینی و فرهنگی ولسی جرگه این عمل ایران را خلاف روابط دیپلوماتیک خوانده و از وزارت خارجه کشور می‎خواهد تا در این مورد با ایران گفتگو کند.

حمیرا ایوبی یک عضو این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی می‎گوید حکومت افغانستان نباید در این مورد خاموشی اختیار کند.

او افزود:

"وزارت خارجه افغانستان باید صدای خود را بکشد و این‎ها صحبت‎های را با جانب ایران داشته باشند که در مسایل داخلی افغانستان مداخله نکنند ولی متأسفانه امروز می‎بینیم که طالبان اینقدر قوت گرفته‎اند خود شان قوت ندارند ولی کشورهای مختلف است که این‎ها را حمایت می‎کند."

هرچند پیش از این ایران حمایت از طالبان مسلح را رد کرده‎است، اما اعضای شورای ملی افغانستان تأکید می‎کنند که ایران بخاطر ترس از افزایش نفوذ داعش در منطقه با طالبان حمایت کرده و بخاطر امنیت خودش با طالبان همکاری می‎کند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG