لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

ده‎ها پناهجوی افغان امروز از اروپا به کابل برگشتانده شدند


ده‎ها پناهجوی افغان امروز از اروپا به کابل برگشتانده شدند.

بیش از سی افغان پس از آن از آلمان در یک طیاره به میدان هوایی بین‌المللی کابل منتقل شدند که درخواست‎های پناهنده‎گی‌شان در آن کشور رد شد.

این اولین گروه از پناهجویان افغان است که بر اساس توافق جرمنی و افغانستان از آن کشور اخراج می‎شوند.

علی مدد ناصری یکی از ده‎ها افغانِ است که به روز پنجشنبه از جرمنی به کابل برگشت داده شدند.

ناصری که سه سال را در جرمنی سپری کرده و درخواست پناهنده‎گی‌اش رد شده‎است در میدان هوایی بین‌المللی کابل به خبرگزاری رویترز گفت:

"در خانه خواب بودم که صبح چهار پولیس آمدند و ما را در یک شهر دیگر به زندان بُردند. یک روز را در زندان سپری کردیم و اجازه نمی‎دادند که تیلیفون کنیم. سپس ما را دست بند زده به میدان هوایی فرانکفورت آوردند و به افغانستان انتقال دادند. اجازه ندادند که لباس، موبایل و کمپیوتر خود را بگیریم."

ده‌ها تن این پناهجویان در راه رسیدن به اروپا غرق شده اند.
ده‌ها تن این پناهجویان در راه رسیدن به اروپا غرق شده اند.

مطیع‌الله هم شامل این گروه است.

او با وجودی‎که هفت سال در جرمنی زنده‎گی کرده‎است، درخواست پناهنده‎گی‎اش پذیرفته نشد و به افغانستان برگشتانده شد.

او افزود:

"من بخاطر اروپا بسیار چیزها را از دست دادم، مجبور بودم که آن‎جا باشم. نسبت به من هیچ‌کس وطن خود را دوست ندارد، حالا این‌جا چی کنم؟ مجبورم که یا با طالبان و یا هم با داعش یکجا شوم."

خبرگزاری آلمان می‎نویسد که افغان‎ها پس از سوری‎ها، بزرگترین گروه پناهجویان را در جرمنی تشکیل می‎دهند.

توماس دیمایزیری وزیر داخله جرمنی در ماه اکتوبر گفته بود که اخراج گروهی پناهجویان، به افغان‎ها این را وانمود می‎سازد که جرمنی یک تعداد اندک از پناهجویان را می‎پذیرد.

در اعتراض به این توافق، تظاهرات طی هفته‎های اخیر در جرمنی به راه انداخته شد.
در اعتراض به این توافق، تظاهرات طی هفته‎های اخیر در جرمنی به راه انداخته شد.

در همین حال گونتر بورک هارت رئیس یک مؤسسه طرفدار مهاجرین به روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران در فرانکفورت مخالفت‌اش را با خروج پناهجویان افغان از جرمنی ابراز کرد.

او افزود:

"این اخراج غیر مسئولانه است، افغانستان مصون نیست. این کاملاً روشن نیست که بالای این افراد زمانی‎که به کابل برسند چی واقع خواهد شد. در صورت که این کار را می‎کنند، پس چرا حکومت و پارلمان جرمنی برای تمدید حضور سربازان آلمانی در افغانستان تصمیم می‎گیرند."

یک سخنگوی وزارت داخله جرمنی گفته‎است که اخراج این افغان‎ها بر اساس توافقِ صورت گرفته که افغانستان و جرمنی به آن در ماه اکتوبر دست یافتند.

در اعتراض به این توافق، تظاهرات طی هفته‎های اخیر در جرمنی به راه انداخته شد.

بر اساس گزارش رسانه‎های آلمانی، گروه دیگری از افغان‎ها در اوایل ماه آینده میلادی از جرمنی به افغانستان باز گشتانده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG