لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

عرفان: از توافق احتمالی میان حکومت و حزب جمعیت استقبال می‌کنیم


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند از تصمیم گیری‌های اخیر میان حکومت و سرپرست ولایت بلخ استقبال می‌کند که به اساس آن اختلافات سیاسی از بین برده می‌شود.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، هر آن کسی‌که با نظام فاصله داشته و رسیدن آنان با حکومت بخاطر امنیت و ثبات به یک توافق، قابل ستایش است.

آقای عرفان گفت که با توجه به وضعیت فعلی در کشور نیاز است تا همانند عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، گروه‌های سیاسی مخالف حکومت برای آینده بهتر در کشور یکجا کار نمایند.

عرفان: هر آن کسی‌که با نظام فاصله داشته و رسیدن آنان با حکومت بخاطر امنیت و ثبات به یک توافق، قابل ستایش است.
عرفان: هر آن کسی‌که با نظام فاصله داشته و رسیدن آنان با حکومت بخاطر امنیت و ثبات به یک توافق، قابل ستایش است.

وی گفت:

"هر حرکت که منجر شود به تفاهم و وحدت سیاسیون و ملت افغانستان از آن جداً حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنیم یک حرکت بجا و مناسب است و هر آن کسی‌که فاصله دارد با حکومت و نظام اگر در چنین تفاهمات وارد شوند و هدف و منظور شان تثبیت حکومت و پایه‌های نظام باشد قابل تقدیر است و ما از این حمایت می‌کنیم."

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ و رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی افغانستان به تازگی گفته است که در نتیجه گفتگوهای اخیر با رئیس جمهور غنی تصمیم گرفته است که از سرپرستی ولایت بلخ کنار رود.

آقای نور گفته که روی برخی موارد با رئیس جمهور به توافق رسیده و انتظار می‌رود میان رئیس جمهور غنی و حزب جمعیت اسلامی افغانستان یک توافق‌نامه به امضا برسد که به اساس آن اعضای این حزب در تصمیم گیری‌های بزرگ سیاسی سهم بگیرند.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه می‌گوید که هر گاه میان حکومت و حزب جمعیت اسلامی افغانستان توافق صورت گیرد، لازم است که از هر دو طرف تضمین اجرایی گرفته شده و تعهد شود که این توافق بخاطر بهبود وضعیت صورت می‌گیرد نه انحصار قدرت.

خواستیم در این مورد نظر ریاست جمهوری افغانستان را داشته باشیم اما مسئولان در این مورد ابراز نظر نکردند.

مرتضوی: شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
مرتضوی: شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

اما روز گذشته شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:

"چیز های که استاد عطا گفته است، نشر کنید ما اگر نظر داشتیم بعداً با شما شریک می‌سازیم. ما فعلاً چیزی گفته نمی‌توانیم."

در عین حال کارشناسان سیاسی افغان به این باور اند که حکومت بیشتر به یک شرکت سهامی مبدل شده و هر کس تلاش می‌کند تا به یک شکلی قدرت را انحصار کند.

ودیر صافی استاد پوهنتون و کارشناس سیاسی افغان به رادیو آزادی گفت که این گونه تصمیم گیری‌ها میان حکومت و عطا محمد نور فرصت را به دیگران مساعد می‌سازد تا خواهان امتیازات بیشتر شوند.

صافی: این گونه تصمیم گیری‌ها میان حکومت و عطا محمد نور فرصت را به دیگران مساعد می‌سازد تا خواهان امتیازات بیشتر شوند.
صافی: این گونه تصمیم گیری‌ها میان حکومت و عطا محمد نور فرصت را به دیگران مساعد می‌سازد تا خواهان امتیازات بیشتر شوند.

آقای صافی افزود:

"سازگاری کردن با یک والی که می‌گوید من ولایت را رها می‌کنم آنهم با گذاشتن شرایط و یا اینکه گفته است، رئیس جمهور با ما یک موافقه امضا می‌کند، این گونه موافقه امضا کردن با افراد و اشخاص نشانه‌ی از حکومت داری خوب و حاکمیت نیست و آینده چندان خوبی هم نخواهد داشت."

آقای صافی می‌افزاید که حکومت به سازگاری‌های انفرادی خاتمه داده و به افراد زورمند تسلیم نگردد.

عطا محمد نور یکی از حامیان عبدالله عبدالله در هنگام انتخابات ریاست جمهوری بوده و تا چند ماه اخیر به یک شکلی با فیصله‌های رئیس جمهور مخالفت نشان می‌داد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG