لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

ظاهر: ۷۲ درصد آلودگی هوای کابل ناشی از گشت و گذار موترها ‌است


تراکم نفوس، افزایش وسایط نقلیه، عدم موجودیت سیستم درست فاضل آب، حجم کثافات و پائین بودن کیفیت تیل از عوامل عمده آلودگی هوا در شهر کابل خوانده می‌شود.

وکلا در اجلاس استجوابیه روز شنبه با فرا خواندن مسئولان اداره حفاظت از محیط زیست، وزارت تجارت و صنایع و شاروالی کابل آنان را مورد پرسش قرار داده و خواهان وضاحت در این مورد شدند.

مصطفی ظاهر رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که در بیشتر موارد گشت و گذار وسایط نقلیه غیر معیاری سبب آلودگی هوا در شهر کابل شده‌است.

ظاهر: بیشتر موارد گشت و گذار وسایط نقلیه غیر معیاری سبب آلودگی هوا در شهر کابل شده‌است.
ظاهر: بیشتر موارد گشت و گذار وسایط نقلیه غیر معیاری سبب آلودگی هوا در شهر کابل شده‌است.

وی افزود:

"۷۲ درصد گرد و خاک را که شما در هوا می‌بینید توسط موتر است ما بیشتر از یک اعشاریه دو میلیون موتر که اکثر آن غیر معیاری است در شهر کابل داریم که از جمله ۳۸۰ تا ۴۶۰ هزار آن همین حالا در حرکت و فعالیت است."

آقای ظاهر همچنان گفت، در مراحل بعدی مرکز گرمی‌ها ۳۱ درصد، داش‌های خشت‌پزی ۱۲ درصد و نانوایی‌ها و حمام‌ها سه درصد عامل آلودگی هوا به شمار می‌روند.

رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست با آنکه از تهیه برنامه‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا سخن گفت، در عین حال از عدم همکاری وزارت‌های ذیربط در قسمت همکاری با این اداره نیز انتقاد کرد.

در سال‌های گذشته نیز مردم عام و ولسی جرگه بار‌ها از آلودگی هوا در کابل ابراز نگرانی کرده و این جرگه مسئولان را به پاسخگویی دعوت کرده بودند.

از سوی هم عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل وضعیت محیط زیست و آلودگی هوا در شهر کابل را نگران کننده خوانده اما گفت، برنامه‌های بزرگی برای رفع مشکلات موجود در این شهر روی دست است.

دریای کابل
دریای کابل

وی افزود:

"ما تمام چالش‌ها را بررسی و مطالعه کرده ایم و برایش راه حل مشخص در محدوده زمانی آماده کردیم که به این منظور برنامه استراتیژیک شهر کابل را برای تمام چالش‌ها آماده کردیم."

آقای حبیب‌زی همچنان گفت که برای حل مشکل آلودگی هوا از ناحیه وسایط نقلیه برنامه دارند تا ریاست ترافیک با شاروالی کابل یکجا شده و در قسمت گشت و گذار وسایط تصمیم بگیرند.

ساخت سیستم میترو در شهر کابل، جلوگیری از مشکل آب‌های سطحی، فاضل آب بلند منزل‌ها، پاک کاری دریای کابل از برنامه‌های دیگریست که شاروالی کابل آنرا روی دست دارد.

اما با این همه برنامه‌های که از سوی مسئولان شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست بیان شد نتوانست قناعت ولسی جرگه را فراهم کند.

برنامه‌های که از سوی مسئولان شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست بیان شد نتوانست قناعت ولسی جرگه را فراهم کند.
برنامه‌های که از سوی مسئولان شاروالی کابل و اداره ملی حفاظت از محیط زیست بیان شد نتوانست قناعت ولسی جرگه را فراهم کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در این مورد گفت:

"چیزی را که به عنوان استراتیژی که پاسخگو باشد برای یک محیط زیست و برای مصونیت حیات مردم افغانستان در حدی که انتظار بود ما متأسفانه نیافتیم."

این در حالیست که اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید، سالانه هزارها تن به سبب آلودگی هوا در سراسر افغانستان جان‌های‌شان را از دست داده و هزاران تن دیگر به امراض خطرناک مبتلا می‌گردند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG