لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

اوباما از دلگرمی برخی جمهوری خواهان به پوتین انتقاد کرد


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در نشست خبری پایان سال در قصر سفید با انتقاد از دلگرمی برخی از جمهوری خواهان نسبت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت:

"رونالد ریگن در گور ناراحت خواهد بود."

اوباما به یک نظر سنجی تازه اشاره کرد که به اساس آن ۳۷ درصد جمهوری خواهان خود خوانده در مورد رئیس جمهور روسیه نظر مثبت داده ولی ۴۷ درصد دیدگاه سنتی حزب جمهوری خواه را که یک دیدگاه نامطلوب در مورد روسیه است را همچنان حفظ کرده‎اند.

در مقایسه، نظرسنجی نشان می‎دهد که ۷۴ درصد از دیموکرات‌ها پوتین را یک فرد نامطلوب خوانده‎اند.

پس از آن که دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا شد، موج از خوشبینی‌ها نسبت به پوتین در میان برخی از جمهوری خواهان دیده می‎شود.

ریگن شوروی وقت را امپراتوری شریر می‎خواند.
ریگن شوروی وقت را امپراتوری شریر می‎خواند.

رونالد ریگن شوروی وقت را امپراتوری شریر می‎خواند ولی ترمپ گفته‎است می‎خواهد با ترمیم روابط با روسیه برای درهم شکستن تروریستان کار کند.

اوباما در ادامه سخنان خود در قصر سفید گفت:

"برخی از افرادی که بطور تاریخی از تماس‌ها و گفتگوهای من با روس‌ها انتقاد می‎کردند هم از رئیس جمهور منتخب حمایت کرده‎اند، حتی با وجود آن که او می‎گفت امریکا باید تحریم علیه روسیه و نیز سختگیری با این کشور را متوقف سازد و با آنان علیه دشمن مشترک ما همکاری کند. او در جریان کمپاین انتخاباتی از پوتین شخصاً قدردانی می‎کرد و برخی از افرادی که به خاطر ضدیت با روسیه برای خود سمتی ساخته بودند هم هیچ چیزی نگفتند."

اوباما روسیه را کوچکتر و ضعیف تر خواند، کشوری که به گفتۀ او چیزی که دیگران می‎خواهند بخرند به جز تیل، گاز طبیعی و سلاح تولید نمی‎کند.

اما، او هشدار داد که اگر امریکایی‌ها ارزش‌های‌شان را مد نظر نگیرند، روسیه بر امریکا تأثیر خواهد گذاشت.

" اگر این فکرها را بپذیریم که تهدید مطبوعات یا زندانی کردن ناراضیان یا تبیعض علیۀ مردم به خاطر چهره و عقیده‌شان درست است، آقای پوتین می‎تواند ما را تضعیف کند، درست مثل آن که تلاش دارد اروپا را تضعیف کند."

اوباما گفت که او در اجلاس گروه ۲۰ در چین در ماه سپتامبر در مورد کمپین هک کردن روسیه با پوتین رو یا رویی کرد و به او گفت که آن را متوقف سازد.

اوباما گفت که ایالات متحده امریکا می‎تواند مقابله کند.

او افزود هر چی که آنان با ما می‎کنند، ما هم می‎توانیم بطور بالقوه با آنان کنیم."

XS
SM
MD
LG