لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

احمدی: به حلقات مافیایی و قاچاق‌بران مواد مخدر صدمه وارد شده‌است


معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‎گوید، در جریان عملیات‎های بزرگ در ماه‎های اخیر توانسته‎اند ده‎ها کارخانه مواد مخدر را از بین ببرند که با این کار گروه‎های مافیایی مواد مخدر میلیون‌ها دالر خساره دیده‌اند.

باز محمد احمدی معین این وزارت به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، در ماه روان ۴۴ کارخانه تولید مواد مخدر را در ولایت پکتیا از بین برده‎اند و همچنان صدها تن مواد مخدر را حریق ساخته‎اند.

احمدی گفت، ۴۴ کارخانه تولید مواد مخدر در ولسوالی سید کرم پکتیا از بین برده شده‎است.

به گفته وی از این کارخانه به ارزش ۵۱ میلیون دالر ۱۹۱ تن مواد مخدر کشف و حریق شده‎است.

به گفته آقای احمدی این دست‌آورد تأثیر مستقیم بر منابع عایداتی طالبان مسلح دارد.

احمدی: این عملیات‎ها تاثیر مستقیم بالای عواید و منافع که باند های مافیایی و طالبان آن را به دست میاورند، دارد.
احمدی: این عملیات‎ها تاثیر مستقیم بالای عواید و منافع که باند های مافیایی و طالبان آن را به دست میاورند، دارد.

او افزود:

"این عملیات‎ها تأثیر مستقیم بالای عواید و منافع که باندهای مافیایی و طالبان آن را به دست میاورند، دارد و این ضربه بزرگ است به قاچاق‌بران و باندهای مافیایی به سطح منطقه، طالبان هم شکی نیست که متضرر می‎شوند چون منافع زیادی به دست میاوردند که این منابع را از دست دادند."

باز محمد احمدی از همکاری نیرو های خارجی در جریان این عملیات‎ها قدردانی می‎کند و می‎گوید، همکاری نیروهای خارجی به خصوص نیروهای امریکایی نسبت به گذشته در این بخش بیشتر شده‎است.

این معینیت اخیراً ۶۱ تن چرس را در جریان یک عملیات در ولسوالی خاک جبار ولایت کابل نیز کشف و ضبط کرده‎است.

اکنون افغانستان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های مواد مخدر در جهان است.
اکنون افغانستان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های مواد مخدر در جهان است.

پیش از این معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله اعلان کرده بود که در بخش تعقیب و بازداشت قاچاق‌بران بزرگ مواد مخدر آنان ۱۱ تن از قاچاق بران بزرگ مواد مخدر افغانستان را تا حال بازداشت کرده‎اند.

این معینیت ماه گذشته اعلان کرده بود که عملیات را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و بازداشت قاچاق‌بران آغاز می‎کند.

در همین حال عتیق‌الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی در صحبت با رادیو آزادی هرچند دست‌آوردهای اخیر این معینیت را در بخش کاهش منابع عایداتی طالبان تأثیر گزار می‎داند اما می‎گوید، این معینیت توانایی این را ندارد تا کارخانه‎های تولیدی مواد مخدر را در ساحات زیر کنترول طالبان از بین ببرد.

امرخیل: ساحاتی که زیر کنترول طالبان قرار دارد در آن ساحات این معینیت نمی‎تواند تا مراکز مواد مخدر و کار خانه‎های تولیدی مواد مخدر را از بین ببرد.
امرخیل: ساحاتی که زیر کنترول طالبان قرار دارد در آن ساحات این معینیت نمی‎تواند تا مراکز مواد مخدر و کار خانه‎های تولیدی مواد مخدر را از بین ببرد.

او افزود:

"ساحاتی که زیر کنترول طالبان قرار دارد در آن ساحات این معینیت نمی‎تواند تا مراکز مواد مخدر و کارخانه‎های تولیدی مواد مخدر را از بین ببرد، کارخانه‎های مواد مخدر در چنین ساحات به قوت خود باقی است، اگر واقعاً کارخانه‎های مواد مخدر از بین برود و منابع طالبان ضعیف شود طبعاً در جنگ تأثیر دارد."

امرخیل همچنان می‎گوید، بسیاری گروه‎های مافیایی و قاچاق‌بران مواد مخدر در داخل دولت حمایت‌گر دارند و از همین رو با قوت کارهای‌شان را به پیش می‎برند.

اما محمد ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر می‎گوید، معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله این ظرفیت را ندارد تا مقام‎های بلند پایه که به نحوی در قاچاق و تولید مواد مخدر شریک اند را به قانون بسپارد.

معینیت مبارزه با مواد مخدر می‎گوید، کسانی‌که کار و بار مواد مخدر را می‎کنند در هر سطح که باشند از سوی آنان بازداشت و به قانون سپرده خواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG