لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

برای ۱۰۵۰ فامیل بی‌جا شده در غور کمک‌های نقدی توزیع شد


با رسیدن فصل سرما در غور که یکی از ولایات سردسیر نیز به شمار می‌رود مشکلات هزاران بی‌جا شدۀ داخلی که بیشتر‌ شان به دلیل ناامنی‌ها مجبور به ترک مناطق‌شان شده‌اند، افزایش می‌یابد.

به همین منظور کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان صبح امروز "سه شنبه" به هماهنگی ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان غور، برای یک هزار و پنجاه فامیل بی‌جا شده کمک‌های نقدی که برای هر فامیل دو صد دالر می‌باشد، توزیع کرد.

عبدالواحد مخلص مسئول دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یا UNHCR در زون غرب گفت، یک هزار و پنجاه فامیل که امروز تحت پوشش کمک‌های آنان قرار گرفته اند بی‌جا شده‌های سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هستند که بعد از یک سروی دقیق انتخاب گردیدند.

وی گفت:

"ما طبق سال گذشته در ولایت غور ۱۰۵۰ فامیل بی‌جا شده که قبلاً در سال ۲۰۱۴ ،۲۰۱۵ و ۲۰۱۶تا وسط سال جاری از ولسوالی‌ها مختلف بی‌جا شده بودند از مجموع آنها ۱۰۵۰ فامیل انتخاب شده که امروز به هر فامیل ۲۰۰ دالر کمک صورت می‌گیرد."

با این حال عبدالروف غفوری رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌های غور می‌گوید، نسبت به شرایط نابسامان که در سال‌جاری به این ولایت وجود داشت آنان تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود چهار هزار بی‌جا شده داخلی را از نُه ولسوالی این ولایت به شمول مرکز ثبت و راجستر نمودند.

به گفته آقای غفوری، هر چند آنان تا هنوز به شمول کمک‌های امروز برای بیش از دو هزار فامیل کمک نموده‌اند که به گفته وی این کمک‌ها بسنده نمی‌باشد.

وی گفت:

"گرچه‌ کمک‌ها برای بی‌جا شده‌ها بسنده نیست که ما بتوانیم یک تعداد نیازمندی‌های آن‌ها را رفع بکنیم ما امیدواریم توجه بیشتر و بهتر به مردم و عودت کننده‌های غور داشته باشند که امسال در ولایت غور سال بسیار پر چالش بوده که ما یک هزار بی‌جا شده در پنج ولسوالی داریم."

با این حال شماری از بی‌جا شده‌ها می‌گویند که آنان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

به گفته این افراد تا هنوز هیچ کمک دیگر را دریافت نکرده و این اولین کمک است که برای‌شان توزیع می‌گردد.

دو تن از آن‌ها در مورد چنین گفتند:

"عبدالرحیم از ولایت بادغیس ولسوالی جوند قریه الله یارما همین‌جا مهاجریم از دولت خواهشمندیم که به ما کمک کند اولاد‌های ما در سرمای زمستان بیرون شوند پول که می‌گیریم به اولادهای خود چوب بگیریم، کمپل بگیریم و برنج و روغن بگیریم که چارۀ زمستان ما بشود."

"بی بی‌زن استم به کندک توپچی به حویلی‌های مردم به قسم امانت نشسته ام، خدای تعالی خیر بدهد از کمک تان همین را هیزم می‌گیریم."

اکثر بی‌جا شده‌های داخلی در غور از نُه ولسوالی این ولایت به شمول مرکز می‌باشند که به دلیل گسترش نا امنی‌ها مناطق شان را ترک کرده‌اند.

ریاست مهاجرین غور می‌گوید بیش از ۲۲ هزار فامیل بی‌جاشده داخلی در این ریاست به ثبت رسیده در حالیکه شمار زیادی از باشنده‎های غور به ولایات همجوار نیز بی‌جا گردیده‌اند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG