لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

انتظار وزارت مالیه در مورد تصویب بودجه از ولسی جرگۀ افغانستان


وزارت مالیه افغانستان ابراز امیدواری می‎کند که ولسی جرگه با تصویب هرچه زود تر بودجه سال مالی پیشرو، از ایجاد مشکلات مالیاتی جلوگیری کند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان امیدوار است که با شروع سال جدید مالی ولسی جرگه به انتظارها برای تصویب بودجه پایان دهد.

حکیمی می‎گوید که اگر از تاخیر تصویب بودجه جلوگیری شود، زمینه برای اکمالات نظامی و پرداخت معاشات در اسرع وقت فراهم خواهد شد.

حکیمی: انتظار داریم که در روزهای آینده طی مراحل قانونی نهایی شود.
حکیمی: انتظار داریم که در روزهای آینده طی مراحل قانونی نهایی شود.

وی روز سه شنبه در نشست امضای سند همکاری با بانک انکشاف آسیایی گفت:

" انتظار داریم که در روزهای آینده طی مراحل قانونی آن نهایی شود و کدام خلای بوجود نیاید تا بتوانیم به موقع معاشات و بخصوص رسیده‎گی به اکمالات و معاشات نیروهای امنیتی ما را به موقع پرداخت بتوانیم."

سال جدید مالی افغانستان روز چهارشنبه تاریخ اول جدی آغاز می‎گردد، اما تا هنوز ولسی جرگه بودجه عادی و انکشافی این سال را تصویب نکرده‎است.

این در حالی است که بودجه سال ۱۳۹۶ حدود بیست روز پیش از سوی مشرانو جرگه تائید شد اما اعضای ولسی جرگه در مورد تصویب آن تا کنون همآهنگی ندارند.

محمد اکبر ستانکزی عضو کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه می‎گوید، کمیسیون در ارتباط به بودجه با کمیسیون‎های دایمی نشست داشته و به گفته وی احتمال می‎رود که هفته آینده بودجه به تالار عمومی ارائه شود.

ستانکزی: ممکن اگر در تالار هم برود با اکثریت آرا رد شود.
ستانکزی: ممکن اگر در تالار هم برود با اکثریت آرا رد شود.

آقای ستانکزی به رادیو آزادی گفت، با در نظرداشت پیشنهادات کمیسیون‎ها و تعدادی از اعضای مجلس ممکن بودجه سال مالی پیش‎رو ازطرف ولسی جرگه رد شود.

او افزود:

" در نشست‎های مشترک کمیسیون‎ها این بودجه بخاطر بعضی دلایل از سوی تمامی کمیسیون‎ها رد شده‎است و ممکن اگر در تالار هم برود با اکثریت آرا رد شود."

اما آقای ستانکزی تاکید دارد که ولسی جرکه بودجه را به علل سیاسی به گروگان نگرفته بلکه به گفته وی دلایل موجه دیگری در این زمینه وجود دارد.

پیش از این ولسی جرکه گفته بود، بدلیل عدم ارج گذاری حکومت به فیصله این جرگه مبنی بر سلب صلاحیت شماری از وزیران، بودجه را تائید نخواهد کرد.

مجموع بودجه این سال ۴۶۶ ملیارد افغانی پیشنهاد گردیده‎است، که ۲۷۸ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۷۸ میلیارد آن بودجه انکشافی است.

در این حال کارشناسان امور مالی، ولسی جرگه را به بی کفایتی متهم کرده و می‎گویند، وکیلان در خصوص تصویب به موقع بودجه دنبال بهانه‎های مختلف‎اند.

عبدالقادر جیلانی به این باور است که عدم تصویب بموقع بودجه باعث مشکلات زیاد در بخش کارهای انکشافی می‎گردد.

وی می‎گوید، بر اساس کودهای مالی حکومت می‎تواند الی تصویب بودجه با استفاده از بودجه عادی سال گذشته معاش مامورین را بموقع اجرا کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG