لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

پولیس ترکیه ۶ تن را به ارتباط قتل سفیر روسیه دستگیر کرد


آژانس خبری دولتی انادولوی ترکیه می‎گوید، مادر، پدر، خواهر و دو تن از اقارب حمله کننده بالای سفیر روسیه در ولایت غربی آیدن و هم خانه وی در انقره دستگیر شده‎اند.

آندری کارلوف (Andrei Karlov) سفیر روسیه روز دوشنبه هنگام سخنرانی در یک نمایشگاه عکاسی در شهر انقره توسط یک افسر پولیس خارج از وظیفه که با نعره "الله و اکبر" فریاد می‎زد "شهر حلب را فراموش نکنید" کشته شد.

لحظه که سفیر روسیه از پا درآورده شد.
لحظه که سفیر روسیه از پا درآورده شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به کشته شدن سفیر این کشور در انقره در جریان ملاقات با سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور که از طریق تلویزیون نشر شد، روز دوشنبه گفت:

"لازم است تا بدانیم، در عقب حمله قاتل کی قرار دارد."

سفیر روسیه در ترکیه چند لحظه قبل از مرگش
سفیر روسیه در ترکیه چند لحظه قبل از مرگش

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه بعد از ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور در عکس العمل به کشته شدن سفیر این کشور در انقره در یک پیام مطبوعاتی گفته‎است که با همتای ترکی اش ملوت کاوس اوغلی (Melvut Cavusoglu) که تازه به مسکو آمده، در این مورد صحبت کرده‎است.

ملوت کاوس اوغلی وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه در جریان ملاقات با همتای روسی اش در مسکو گفت:

"می‎خواهیم بدانید که ترکیه و مردم آن به اندازه روسیه و مردم آن عزادار اند. ترکیه و روسیه هردو می‎دانند که هدف حمله کننده‎گان صدمه زدن به روابط بین دو کشور و لکه دار ساختن پیشرفت هایست که در این اواخر بدست آمده‎است."

کربی: ما آماده هر نوع همکاری با ترکیه و روسیه هستیم.
کربی: ما آماده هر نوع همکاری با ترکیه و روسیه هستیم.

جان کربی سخنگوی وزرات خارجه امریکا روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن با اشاره به کشته شدن سفیر روسیه در انقره گفت:

"ما آماده هر نوع همکاری با ترکیه و روسیه در تحقیقات این حمله زبونانه هستیم. طوریکه وزیر خارجه امریکا یادآوری کرد، همچنان این یک حمله برحقوق و مصونیت دیپلوماتانی است که از کشورهای‎شان در سرتاسر جهان نماینده‎گی می‎کنند."

به نوشته آژانس خبری رویترز یک مقام ارشد امنیتی ترکیه گفته‎است، شواهد قوی وجود دارد که حمله کننده بالای سفیر روسیه در انقره،با شبکه فتح الله گولن که در امریکا مستقر است، رابطه دارد.

در ویدیوی نشر شده از این رویداد، حمله کننده با نعره "الله و اکبر" فریاد می‎زند "شهر حلب را فراموش نکنید".

روسیه از متحدین بشارالاسد در سوریه به شمار می‎آیدو حملات هوایی این کشور به نیروهای رژیم سوریه کمک کرد تا مقاومت شورشیان را در هفته گذشته در شهر حلب پایان بخشند.

XS
SM
MD
LG