لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

پروسۀ خارج شدن هزاران تن از شهر حلب سوریه آغاز شده‌است


پروسه خارج شدن هزاران تن از شهر جنگزده حلب در سوریه آغاز شد.

روز دوشنبه نیز ازین شهر هزاران تن خارج شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه در مورد اعزام ناظران این سازمان به منطقه رأی داد.

وزرای خارجه کشورهای عربی نیز از این فیصله شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده‌اند.

وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران نیز در مسکو روی این مسئله گفتگو می‌کنند.

پارو: موجودیت ناظران، احتمال دارد بازدارنده برخی رویدادها در شرق حلب باشد.
پارو: موجودیت ناظران، احتمال دارد بازدارنده برخی رویدادها در شرق حلب باشد.

سامانتا پاور سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مقر این سازمان با اشاره به اعزام ناظران ملل متحد به سوریه در یک اعلامیه گفت:

"موجودیت ناظران، احتمال دارد بازدارنده برخی رویدادها در شرق حلب باشد. در آن‌جا کسانی دیده شده‌اند که خوشبختی سوار شدن در سرویس را داشته، ولی دوباره از آن پایین ساخته شده‎اند. اشیای قیمتی شام سرقت شده‎است. طبعاً گزارش‎ها در مورد دستگیری افرادی که در سن جنگ قرار دارند وجود دارد که به خط مقدم فرستاده شده و یا در مورد شان دوباره چیزی شنیده نشده‎است."

ستیفن دیمستورا فرستاده خاص سازمان ملل متحد برای سوریه بعد از آنکه شورای امنیت این سازمان با اکثریت قاطع به مسوده ارایه شده توسط فرانسه را تصویب کرد گفت، سازمان ملل متحد می‎خواهد در گفتگوهای تازه صلح سوریه به تاریخ هشتم فبروری سال آینده در ژینو صورت بگیرد.

تخلیه حلب
تخلیه حلب

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته‎است، کشته شدن سفیر این کشور در ترکیه نشان می‎دهد که این گفتگوها با دشواری مواجه خواهد شد.

دمشق کشته شدن اندری کارلوف سفیر روسیه را در انقره که حمله کننده شعار انتقام حلب را سر داده بود، یک حرکت نفرت انگیز خوانده‎است.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، جیمز نیکسی مسئول روسیه و ایرویشیا در انستیتوت تحقیقاتی چتهام هاوس گفته‎است، کشته شدن این دیپلومات روس نشان می‎دهد که روی پروسه خارج شدن مردم از شهر حلب تاثیر خواهد کرد.

اینگی سیدکی سخنگوی صلیب سرخ بین المللی گفته است حدود هفت هزار تن توسط سرویس‎ها از شهر حلب خارج شده‎اند و این پروسه در جریان شب هم ادامه خواهد داشت.

نهادهای خیریه وضیعت برخی افرادی را که از حلب خارج شده‎اند، به خصوص اطفال را وخیم خوانده‎اند. به گفته اداره یونیسف تعدادی از اطفال زخم‎ها در بدن شان داشته، با کمبود آب مواجه‎اند.

حلب از سال ۲۰۱۲ میلادی در تصرف شورشیان قرار داشت و بعد چهار ماه محاصره، در ماه نوامبر نیروهای رژیم سوریه عملیات را برای تصرف کامل آن آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG