لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

رادمنش: نیلوفر رحمانی خطر را بخاطر منافع شخصی‌اش بهانه کرده‌است


نیلوفر رحمانی
نیلوفر رحمانی

وزارت دفاع افغانستان در عکس‌العمل به درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی یکی از پیلوتان زن در این‌کشور می‌گوید، بستن کمربند نظامی نشانۀ شجاعت بوده و شکایت از تهدیدات، زیبندۀ شان یک افسر نمی‌باشد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که قوای هوایی این‎کشور امن‌ترین مکان برای اجرای وظیفه برای زنان می‌باشد.

وی در خطر بودن زندگی نیلوفر رحمانی را در افغانستان بهانۀ برای منافع شخصی‌اش می‌خواند.

رادمنش: قوای هوایی امن ترین مکان برای اجرای وظیفه برای زنان است.
رادمنش: قوای هوایی امن ترین مکان برای اجرای وظیفه برای زنان است.

آقای رادمنش گفت:

"به نظر من این بهانه‌ها مطابق‌شان یک افسر که متعهد است و برای خدمت به وطن خود قسم یاد کرده‌است که باید از منافع و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان دفاع بکند نیست و این خواهر ما که در قوای هوایی بوده و قوای هوایی محفوظ‌ترین نهاد برای همه خواهران ما است آن‌ها در فضا پرواز می‌کردند و بعد از اجرایی وظیفه نشست می‌کردند و تمامی امکانات برای‌شان مساعد بود."

این در حالیست که بر اساس گزارش روزنامۀ نیویارک تایمز، نیلوفر رحمانی هفته‌ گذشته پس از پایان دوره آموزشی‌اش در امریکا، درخواست پناهندگی داده‌است.

به نقل از روزنامه، خانم رحمانی گفته‌است که در افغانستان همه چیز در حال بدتر شدن بوده و زندگی وی در این‌کشور با تهدید مواجه‌است.

بریدمن نیلوفر رحمانی یکی از پیلوت‌های زن در افغانستان حدود سه سال قبل سند فراغت‌اش را از مرکز آموزشی میدان هوایی شیندند هرات بدست آورده‌است.

این تنها پیلوت افغان نیست که پس از پایان دورۀ آموزشی‌اش درخواست پناهندگی داده‌است.

بلکه بر اساس گزارش‌ها شماری از کارمندان ملکی و نظامی حکومتی، دیپلومات‌ها، خبرنگاران، ورزشکاران و محصلان پس از سفرهای رسمی، پایان وظایف و یا دوره آموزشی خود، به افغانستان باز نگشته اند.

صفیه فیروزی دومین پیلوت زن و همکار نیلوفر رحمانی در چوکات نیروهای هوایی افغانستان است.

خانم فیروزی در صحبت با رادیو آزادی درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی در امریکا را کار نادرست خوانده گفت:

"حدود شش سال می‌شود که در قوای هوایی کار می‌کنم نه تهدید شده‌ام نه بدرفتاری دیده‌ام بالای ما مصرف می‌کنند از خون ملت و از خون شهدا بالای ما سرمایه‌گزاری می‌شود زمانیکه ما در یک جای می‌رسیم توسط همین مردم است. وی هیچ کار خوب نکرده‌است."

بر اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان، هم‌اکنون بیش از ۱۵۸۰ زن در چوکات این وزارت مصروف ایفای وظیفه اند و برای آنان زمینۀ خوب کاری فراهم شده‌است.

اما درخواست پناهندگی از سوی نیلوفر رحمانی در امریکا نگرانی‌ها را بوجود آورده‌است و تأکید می‎شود که هنگام سفرهای رسمی و آموزشی به خارج باید از آنان تضمین گرفته شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG