لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

دیپلومات: ایران و روسیه برای فشار بالای امریکا دنبال فرصت است


دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود تحت عنوان "ایران و روسیه برای فشار بالای امریکا در افغانستان دنبال فرصت است" مقاله را در مورد افغانستان به نشر رسانیده‎است.

عطا نصیب نویسنده این مقاله به مسئله گسترش روابط و همکاری‎های روسیه و ایران با طالبان اشاره می‎کند که توجه کشورهای غربی را بخود جلب کرده‎است.

در یک بخش از این مقاله آمده‎است، گرچه روابط گروه‎های تندرو طالبان با ایران حرف تازه نیست، ولی از جانب دیگر تردیدها در مورد هم صدایی محتاطانه مسکو با آن، برای امریکا و مبارزه نظامی وی یک امر خطرناک پنداشته می‎شود.

به نوشته نشریه دیپلومات، برعلاوه پاکستان که بطور سنتی حامی طالبان است، اینک واشنگتن در مورد این‎که برخی کشورهای منطقه با دادن مشروعیت به طالبان، می‎توانند به حضور امریکا در افغانستان تهدید به وجود بیاورند، نگرانی دارد.

در این مقاله به این مسئله اشاره می‎شود که تهران با طالبان روابط اش را گسترش داده‎است.

گرچه در گذشته هم طالبان بطور مخفی به ایران می‎رفتند، اما اینک تهران بطور علنی از رهبران طالبان دعوت می‎کند که در کنفرانس اسلامی اشتراک کنند و این رهبران را میانه رو خوانده‎است.

از جانب دیگر مسکو نیز در انتظار آنست تا بتواند در افغانستان به واشنگتن زیان برساند، کاری که سه دهه قبل آن را اتحاد شوروی سابق انجام می‎داد.

نشریه دیپلومات می‎نویسد، اما در وقت تهاجم اتحاد شوروی سابق بخش‎های زیاد افغانستان به تصرف مجاهدین در آمد و "اردوی سرخ" را مجبور ساخت تا افغانستان خارج شود. به باور نویسنده، اتحاد شوروی سابق جرایم زیاد را در افغانستان مرتکب شده‎است.

در این مقاله به پاکستان نیز اشاره شده است که نمی‎خواهد بطور مستقیم با واشنگتن مقابله کند، اما همیشه هدف این کشور بوده‎است تا بالای افغانستان نفوذ و کنترول داشته باشد.

دیلی میل

نشریه انلاین دیلی میل بریتانیا مقاله را در مورد سرنوشت یک پیلوت افغان به نشر رسانیده که گفته‎است "در مورد مصونیت زنده‎گی اش هراس دارد."

نشریه می‎نویسد، نیلوفر رحمانی ۲۵ ساله بعد از سقوط رژیم طالبان نخستین پیلوت زن در اردوی افغانستان است که در اثر تهدیدهای که متوجه زنده‎گی اش بود، از امریکا درخواست پناهنده‎گی کرده‎است.

به نوشته نشریه انلاین دیلی میل نیلوفر و خانواده‎اش به مرگ تهدید شدند و او مجبور شد تا چندین بار به مناطق مختلف بی جا شود. وی بعد از آنکه به امریکا رفت، خانواده اش مجبور شدند که سه بار محل اقامت شان را تغییر دهند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی از جانب وزارت خارجه امریکا برای نیلوفر رحمانی جایزه بین المللی زنان شجاع نیز داده شده‎است.

نیلوفر رحمانی در خزان سال گذشته به ایالت ارکانزاس امریکا برای آموزش از جانب قوای هوایی امریکا سفر کرد. آموزش وی پنجشنبه گذشته به پایان رسید و قرار بود روز شنبه دوباره به افغانستان مراجعت کند که این کار را نکرده‎است.

وکیل مدافع وی می‎گوید، اگر نیلوفر رحمانی به افغانستان برود، در مورد مصونیت وی نگرانی جدی وجود دارد.

وی گفته‎است همه تهدیدهای که نیلوفر رحمانی با آن مواجه است، مستند ساخته شده‎است.

XS
SM
MD
LG