لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

وزارت دفاع: اکنون یک پیلوت زن در قوای هوایی کشور کار می‎کند


وزارت دفاع افغانستان حضور زنان را در بخش قوای هوایی اندک خوانده می‎گوید در حال حاضر تنها یک زن به حیث پیلوت ایفای وظیفه می‎کند.

مسئولان این وزارت با تأکید بر این موضوع از نبود مشکلات و ایجاد سهولت‎ها در بخش هوایی برای زنان اطمینان می‎دهند.

عبدالوهاب وردگ معاون لوی درستیز در بخش نیروهای هوایی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که رسوم و عنعنات حاکم در جامعه و نداشتن صحت مناسب برای پیلوتی از عوامل اندک بودن حضور زنان در بخش هوایی می‎باشد.

آقای وردگ گفت در حال حاضر بیش از هفتاد زن در بخش‎های اداری، انجینری و پیلوتی در قوایی هوایی افغانستان فعالیت دارند.

وردگ می‎گوید پس از رفتن نیلوفر رحمانی به امریکا در حال حاضر یک زن، صفیه فیروزی در بخش پیلوتی مصروف اجرای وظیفه است.

وردک: کلتور و فرهنگ ما رشد نکرده تا اینکه دختران بیایند در بخش پیلوتی کار کنند.
وردک: کلتور و فرهنگ ما رشد نکرده تا اینکه دختران بیایند در بخش پیلوتی کار کنند.

وی افزود:

"مسلک پیلوتی یک مسلک پیچیده ولی با ارزش است، ما در بخش هوایی به صحت اولویت می‎دهیم تا زمانی‎که یک فرد صحت نداشته باشد پیلوت شده نمی‎تواند. معایناتی را که ما در بخش صحی در داخل و خارج انجام می‎دهیم بر اساس این معاینات صحت بسیاری خانم‎ها مناسب نبوده و از سوی دیگر کلتور و فرهنگ ما هم رشد نکرده تا این‌که دختران بیایند در بخش پیلوتی کار کنند."

آقای وردگ عدم علاقه‌مندی زنان را نیز عامل دیگری از اندک بودن پیلوت‎های زن در افغانستان می‎داند اما تأکید می‎کند که تلاش‎ها برای بیشتر حضور یافتن زنان در این بخش ادامه دارد.

وی می‎گوید دو دختر دیگر که تحصیلات‌شان را در بخش پیلوتی به پایان رسانده‎اند تا اخیر ماه جدی برای اجرای پروازهای پیلوتی به جمهوری چک فرستاده می‎شوند.

آقای وردگ از فراغت پنج دختر دیگر که در اکادمی قوای هوایی، در بخش پیلوتی مصروف آموزش اند تا یکسال دیگر خبر داده و ابراز امیدواری می‎کند که این تعداد در آینده بیشتر گردد.

نیلوفر رحمانی
نیلوفر رحمانی

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که در گذشته نگرانی‎های از آزار و اذیت زنان در ادارت دولتی بخصوص بخش‎های نظامی میان مردم وجود داشته‎است.

نگرانی‎های که مسئولان ارگان‎های امنیتی آن را رد کرده تأکید دارند که شرایط مناسب برای زنان در ادارات نظامی وجود دارد.

کارشناسان بخش قوای هوایی تأکید می‎کنند که حضور زنان در بخش نظامی بخصوص قوای هوایی بسیار مهم بوده و باید حکومت در این زمینه تلاش‌هایش را بیشتر سازد.

یوسف همت یکی از این کارشناسان درمورد به رادیو آزادی گفت:

"حکومت در دو بخش توجه جدی کند، نخست علما فتوا بدهند که حفاظت کشور بالای مرد و زن فرض است و دوم این‎که ما در قوای مسلح صاحب منصبان ورزیده داریم و آنان باید از دختران در بخش قوای هوایی حمایت نمایند، تا منحیث پیلوت ایفای وظیفه کنند."

بر اساس معلومات وزارت دفاع در حال حاضر بیش از یک هزار زن در بخش‎های مختلف این وزارت فعالیت داشته و تمام امکانات و سهولت‎ها برای‌شان مساعد شده‎است.

از سوی هم معاون لوی درستیز در بخش هوایی حضور زنان را در بخش قوای هوایی مهم خوانده و می‎گوید همکاری رسانه‎ها و نهادهای مختلف در جهت دادن آگاهی به مردم کمک می‎کند تا حضور زنان در بخش قوای هوایی بیشتر گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG