لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

انیس: بازی بزرگ دیگری در حال عملی شدن است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل برخی از مطالب و سرمقاله هایشان را در رابطه به نشست سه جانبه مسکو و عکس العمل‎ها در این مورد به چاپ رسانیده‎اند.

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‎اش با اشاره به نشست مسکو نگاشته‎است که برخی از کشورها در قبال افغانستان سیاست گنگ و غیر متعارف را اتخاذ نموده‎اند.

به باور نویسنده، نشست های‎که در مورد افغانستان دایر می‎شود و در آن به نماینده‎گی از حکومت افغانستان کسی اشتراک نمی‎داشته باشد، در واقعیت مداخله در امور افغانستان محسوب می‎شود و به اصول بین المللی در تضاد می‎باشد.

سرمقاله نویس اضافه می‎نماید که امکان دارد برخی از کشورهای همسایه در مورد افغانستان نیت نیک داشته باشند ولی بدون حضور نماینده دولت افغانسان نتایج مطلوب را از همچو نشست‎ها بدست نخواهند آورد.

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب تحلیلی اش در مورد این نشست نوشته‎است که بازی بزرگ دیگری در حال عملی شدن است.

به باور نویسنده، هدف این نشست این است تا طالبان با روسیه و پاکستان نزدیک شوند.

در مطلب از قول برخی کارشناسان گفته شده‎است که اگر روابط میان روسیه و امریکا بهبود نیابد، ممکن روسیه با طالبان کمک نظامی و مالی نماید.

روزنامه چراغ همچنان سرمقاله اش را مختص ساخته به همین موضوع و نگاشته‎است که نزدیکی طالبان با روسیه در واقعیت لکه سیاه بر جبین طالبان خواهد بود.

به باور نویسنده، روسیه و پاکستان، طالبان را استفاده می‎کنند و طالبان به این موضوع هیچ توجه ندارند.

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته‎است که تصمیم بدست ما است که همسایه جنگ می‎طلبد یا صلح.

سرمقاله نویس می‎نویسد که صفحه دیگر از جنگ زیر نام داعش یا هر نام دیگری در افغانستان باز شده‎است و هدف آن فراتر از مرزهای افغانستان می‎باشد.

سر مقاله نویس اضافه می‎نماید که یکی از همسایه‎های افغانستان در این بازی دخیل است و سایر همسایه‎ها از تهدیدات که متوجه شان است نگرانی دارند و کوشش مینمایند که خودشان را نجات بدهند.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‎نماید که حکومت در این شرایط حساس موقف هوشیارانه داشته باشد و خطرات را که رو به افزون است، کنترول نماید.

و روزنامه سرنوشت در یکی از مطالب اش از قول کارشناسان نگاشته‎است که دولت افغانستان از مداخلات کشورهای دیگر در امور افغانستان به سازمان ملل متحد شکایت نماید.

در مطلب آمده‎است که نشست سه جانبه مسکو مداخله مستقیم در امور افغانستان می‎باشد و باید از مداخلات آنان جلوگیری گردد.

ایمل سنجیده

XS
SM
MD
LG