لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

تبصره روزنامه دیلی میل در مورد خشونت علیه زنان افغان


روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا

روزنامه دیلی میل (Daily Mail) چاپ بریتانیا در شماره دیروز خود در مورد سرنوشت یک زن ۳۰ ساله افغان مطلبی را نشر کرده‎است که گویا بدون محرم از منزل خارج شده و به قتل رسیده‎است.

در آغاز این مقاله نوشته شده‎است، بر اساس گزارش‎ها افراد مسلح یک زن را به اتهام این‎که، بدون شوهرش به بازار رفته، سر بریده‎اند.

به نوشته روزنامه، این حادثه در قریه دوردست لاتی در ولایت سرپل صورت گرفته‎است که در کنترول طالبان قرار دارد.

نسیمه آرزو رئیس امور زنان ولایت سرپل گفته‎است، این زن ساکنه نام داشت.

دیلی میل با نقل قول از ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل می‎نویسد که گفته‎است، این زن ۳۰ سال داشت و افراد مسلح اورا به خاطر آنکه بدون شوهرش از منزل بیرون شده بود، سر بریدند.

دیلی میل می‎نویسد، شوهر این زن در ایران است و او برای خریداری سودا از منزل بیرون شده بود.

طالبان گفته‎اند که در این رویداد دست ندارند.

به نوشته روزنامه، طالبان در دوران حاکمیت شان به زن‎ها اجازه نمی‎دادند که بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و حق کار و تحصیل آن‎ها را نیز سلب کرده بودند.

دیلی میل به رویدادی نیز اشاره می‎کند که به تاریخ ۲۷ قوس در نتیجه حمله افراد مسلح پنج کارمند زن میدان هوایی کندهار کشته شده‎اند.

روزنامه رویداد سرپل را تازه ترین رویداد از سلسله حملات بالای زنان در افغانستان خوانده‎است.

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا می‎نویسد، نگرانی جدی از آنست که احتمال دارد نسبت خرابی امنیت و افزایش خشونت‎ها در افغانستان، حقوق زنان زیر پا شود.

نشریه انلاین دیجیتال ژورنال

نشریه انلاین دیجیتال ژورنال در مورد حمله بمبی بالای یک عضو ولسی جرگه افغانستان "فکور بهشتی" که در نتیجه آن او با سه تن دیگر زخمی شدند، مقاله را به نشر رسانیده‎است.

به نوشته این نشریه کانادایی، این رویداد در نتیجه جابجایی یک بمب کنار سرک در منطقه قلعه ناظر در مربوطات ناحیه ششم امنیتی در شهر کابل صورت گرفت.

به گفته قوماندان امنیه کابل، این بمب زیر یک پلچک جابجا شده بود و زمانی‎که موتر حامل فکور بهشتی بالای آن عبور می‎کرد، منفجر شد.

در این حمله، موتر حامل آقای بهشتی زیانمند شده و به گفته رئیس ولسی جرگه افغانستان، یک تن از اقارب فکور بهشتی در این رویداد کشته شده‎است.

نشریه انلاین دیجیتال ژورنال می‎نویسد، این حمله در حالی صورت می‎گیرد که با فرا رسیدن فصل زمستان، طالبان حملات شان را نسبت به سال گذشته افزایش داده‎اند، در حالی‎که در گذشته با سرد شدن هوا شدت جنگ‎ها نیز کاهش می‎یافت.

به نوشته نشریه انلاین دیجیتال ژورنال، گروه تندرو طالبان در این اوخر حملات شان را بالای وکلای ولسی جرگه افغانستان افزایش داده‎اند و به سلسله حملات بالای آن‎ها این انفجار تازه ترین حمله به شمار می‎آید.

مسئولیت حمله بالای فکور بهشتی نماینده بامیان در ولسی جرگه افغانستان را تا هنوز کسی به عهده نگرفته‎است.

نشریه به حمله هفته گذشته بالای منزل معلم میرولی نماینده هلمند در ولسی جرگه نیز اشاره می‎کند که ده ساعت دوام کرد و در نتیجه آن هشت تن کشته شدند.

نشریه انلاین دیجیتال ژورنال می‎نویسد، گرچه در این حمله شخص معلم میرولی زخمی شد، ولی دو نواسه و محافظان وی در بین کشته شدگان شامل‎اند.

XS
SM
MD
LG