لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

هوای آلودۀ شهر کابل، چالش دیگر برای باشندگان این شهر


پس از نا امنی، شمار زیاد معتادان، بیکاری و چالش‌های دیگر، آلوده بودن هوای کابل نیز سبب نگرانی مقامات حکومتی و مردم عام شده‌است.

ادارۀ حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید که به دلایل مختلف در جلوگیری بحران آلودگی هوای کابل ناکام شده و امسال این مشکل بیشتر محسوس است.

کاظم همایون رئیس پلان این اداره روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که موجودیت مواد و وسایل آلوده کننده در بازار سبب شده که هوای کابل بحرانی شود.

وی گفت:

"امسال حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد شهروندان کابل از زغال سنگ استفاده می‌کنند که این یک چالش است، نبود سیاست‌های انرژی، تکس‌های سبز سبب شده تا مردم از زغال سنگ و بخاری های ترکی استفاده کنند. در صورتی‌که سیاست‌های مالیاتی سبز می‌داشتیم ورود همچو بخاری‌ها را مردود قرار می‌دادیم."

حفظ محیط زیست از وظایف عمده اداره حفاظت از محیط زیست است اما مسئولان این اداره می‌گویند که بحرانی شدن هوای کابل به سیاست‌های حکومت وابسته است.

آقای همایون می‌گوید که اگر مالیه بالای مواد و وسایل آلوده کننده هوا بلند برده شود شانس بیشتر برای پاک بودن محیط زیست می‌رود.

استفاده از بخاری، جنراتور، تیل های بی‌کیفیت و سوزاندن پلاستیک، عبور و مرور بیش از یک و نیم میلیون موتر، نفوس زیادی در کابل از مواردی اند که به گفته مقام‌ها سبب آلوده شدن هوای کابل شده‌است.

آلودگی هوا اکنون نه تنها برای کابلیان بلکه در سطح جهان یک مشکل تلقی می‌شود و بر اساس آمار های جهانی حدود ۳۰ میلیون تن از اثر آلودگی هوا سالانه به بستر بیماری می‌افتند.

هر چند رقم دقیق افرادی‌که از اثر آلودگی هوا در کابل بیمار می‌شوند روشن نیست اما مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که آلودگی هوا و بارندگی‌های کم سبب افزایش بیماری شده‌است.

خواجه قمرالدین صدیقی مشاور وزارت صحت عامه می‌گوید، سرطان، مرض های تنفسی و روحی و بیماری های قلبی از امراض اند که بیشتر از اثر آلودگی هوا به بار می‌آید.

وی افزود:

"آلودگی هوا سبب امراض تنفسی، سرفه، ریزش، امراض طرق تنفسی، سکته‌های مغزی، امراض قلبی، سرطان شش و مرگ و میر های قبل از وقت شده می‌تواند."

با این همه ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که حفظ محیط زیست وظیفه حکومت و مردم است و حکومت در این زمینه برخی اقداماتی را انجام داده‌است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت برای حفظ محیط زیست با ادارات دیگر یکجا کار می‌کند و در این راستا بیشتر از همه کنترول تیل بوده‌است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG