لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

الکوزی: افغانستان از عضویت "WTO" استفاده لازم نکرده‌است


در حالیکه از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی یا "WTO" شش ماه می‎گذرد اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، افغانستان از عضویت در این سازمان استفاده لازم نکرده‎است.

اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، به دلیل اقدامات ضعیف وزارت‎های تجارت و امور خارجه این‌کشور تا هنوز از عضویت در سازمان جهانی تجارت استفاده درست نکرده‎است.

خانجان الکوزی معاون این اداره به این باور است که برای استفاده از عضویت در این سازمان در سطح دولت برخی قوانین تصویب و اقداماتی نیز عملی شد اما به دلیل بی‌توجهی وزارت‎های تجارت و امور خارجه فرصت‎های زیادی را این کشور در این زمینه از دست داده‎است.

الکوزی: وزارت‎های امور خارجه و تجارت کارهای شان بطی است و امتیازات که باید در شش ماه گذشته به دست می‎آوردیم به دست آورده نتوانستیم.
الکوزی: وزارت‎های امور خارجه و تجارت کارهای شان بطی است و امتیازات که باید در شش ماه گذشته به دست می‎آوردیم به دست آورده نتوانستیم.

او افزود:

"ما یک سلسله مشکلات تخنیکی هم داریم که ربط می‎گیرد به مسئله ستندرد و سرتیفیکیت در بخش صادرات، همین‎گونه بر اساس پالیسی داشتن یک تیم قوی است که باید در جینیوا داشته باشیم که تا هنوز ایجاد نشده‎است، دولت کار هایش بطی نیست اما وزارت‎های امور خارجه و تجارت کارهای‌شان بطی است و امتیازات که باید در شش ماه گذشته به دست می‎آوردیم به دست آورده نتوانستیم."

افغانستان حدود یازده سال پیش برای عضویت دایمی در سازمان تجارت جهانی درخواست داده بود که این درخواست در ماه جون سال روان میلادی پذیرفته شد.

با شامل شدن افغانستان در سازمان تجارت جهانی، شمار اعضای این سازمان به ۱۶۴ کشور رسید.

انتظارها این بود که با عضویت افغانستان در این سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور بیشتر شود و نیز تجارت و ترانزیت هم تقویت یابد.

اما خانجان الکوزی می‎گوید، در شش ماه اخیر در بخش انتقالات هنوز مشکلاتی موجود است.

به گفته وی هنوز تجار افغان در بخش دسترسی به سهولت‎های سازمان تجارت جهانی با چالش‎های روبرو اند.

وزارت امور خارجه افغانستان تا هنوز در این‌باره چیزی نگفته‎است اما وزارت تجارت و صنایع می‎گوید، از عضویت در سازمان تجارت جهانی استفاده‎های قابل توجهی شده‎است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت می‎گوید، سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته و نیز این کشور به تمام امتیازهای دسترسی دارد که بقیه اعضای سازمان تجارت جهانی از آن استفاده می‎کنند.

قوقندی: مزایای که ما از آن استفاده کردیم در سال جاری تقریبا دو ملیارد دالر سرمایه گذاری در افغانستان صورت گرفته است.
قوقندی: مزایای که ما از آن استفاده کردیم در سال جاری تقریبا دو ملیارد دالر سرمایه گذاری در افغانستان صورت گرفته است.

او افزود:

"مزایای که ما از آن استفاده کردیم در سال جاری تقریبا دو میلیارد دالر سرمایه‌گذاری در افغانستان صورت گرفته که نزدیک به یک میلیارد آن در بخش انرژی است، افزایش صادرات است که بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی تقریباً بیش از صد میلیون دالر صادرات ما افزایش یافته نسبت به عین زمان در سال گذشته و می‎توانیم ما در ۱۶۳ کشور صادرات داشته باشیم و این‎ها خودش می‎تواند جز از مزایای سازمان تجارت جهانی باشد که این روند ادامه دارد."

وی می‎گوید، برای معرفی کردن یک عضو از جانب افغانستان به این سازمان کار ادامه دارد و دولت برای استفاده از عضویت در سازمان تجارت جهانی برخی اقدامات عملی را انجام داده‎است.

در این حال عبدالله واحدیار یکی از کارشناسان مسایل اقتصادی می‎گوید، افغانستان در سال جاری شاهد یک سلسله سهولت‎ها در بخش تجارت و ترانزیت است و اگر از عضویت در این سازمان استفاده بیشتر صورت می‎گرفت به گفته وی این سهولت‎ها بیشتر می‎شد.

وی می‎گوید، افغانستان عضویت در این سازمان را با دشواری به دست آورده‎است و نیاز است تا برای باقی ماندن در این سازمان اقدامات مناسب و به موقع صورت گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG