لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

مردم کندز: قاتلین لالا دلسوز باید مجازات شوند


نرمونگ سینگهـ، مشهور به لالا دلسوز
نرمونگ سینگهـ، مشهور به لالا دلسوز

نرمونگ سینگهـ، مشهور به لالا دلسوز در شهر تالقان مرکز ولایت تخار تولد شده بود، اما دوره‌ای نوجوانی و جوانی‌اش را با خانواده‌اش در کنار مردم کندز سپری کرده بود.

وی رئیس باشندگان اهل هنود ولایت کندز بود.

نام‌بُرده به روز پنجشنبه از سوی افراد مسلح ناشناس در مقابل حمام حاجی گلستان در کوچه درمسال به قتل رسید.

قتل لالا دلسوز اکثریت باشندگان کندز را متاثر و درمند ساخته است.

حاجی عبدالسلام یک تن از طبیبان یونانی در کندز در گفت‌وگو با رادیوآزادی گفت که لالا دلسوز سال‌ها در کنار مردم کندز، درد مشترک مردم این ولایت را بردوش کشید، اما جنایت‌کاران، جان او را گرفتند.

وی گفت:

"بسیار آدم موثر بود و هیچ کمبود نداشت و در پیش من خرد کلان شده بود و در همین سی سال به یک نفر حتی پس شو نگفته بود و یک آدم خیر اندیش بود و اگر یک ادم غریب می‌آمد همرایش کمک می‌کرد."

با این همه شماری دیگر از باشندگان این ولایت می‌گویند که لالا دلسوز با تمامی مردم کندز روابط نیک داشت و همیشه وقت با افراد نیازمند و فقیر کمک می‌کرد.

چند تن از اهالی کندز گفتند که با کشته شدن لالا دلسوز غمگین شده‌اند:

"لالا دلسوز یک شخص خوب بود و صبح به دکان اش می‌آمد و شام به خانه‌اش می‌رفت و به کسی بد اش نرسیده بود و یک انسان نیک بود."

" دست خیر داشت و یگان وقت مردم غریب را در هوتل نان می‌داد و می‌گفت بروید نان بخورید به نام خدا پولش را من می‌دهم و شخص دلسوز و نرم دل بود."

این باشندگان از مقام‌های محلی کندز می‎خواهند تا به زود ترین فرصت عاملین قتل لالا دلسوز را بازداشت و به کیفر اعمال شان برساند.

از جانبِ دیگر بریت سینگهـ مامای لالا دلسوز می‌گوید که دلسوز با هیچ ‌کسی دشمنی و خصومت شخصی نداشت.

وی از مقام‌های محلی کندز می‌خواهد که عاملین قتل خواهر زاده‌اش را بازداشت و به سزای اعمال شان برساند.

آقای بریت سینگهـ گفت، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یاید این ولایت را ترک خواهد کرد.

وی گفت:

"ما از دولت می‌خواهیم قاتل ما را بازداشت کند و ما خیلی نگران هستیم. وقتی‌که در روز روشن ما را می‌زنند ما شب چگونه این‌جا زندگی کنیم و معلوم نیست کی این را به قتل رساند."

موصوف علاوه کرد که سه سال قبل نیز لالا دلسوز در یک حمله مسلحانه زخمی شده بود.

در همین حال محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز می‌گوید که در پیوند به قتل لالا دلسوز سه فرد مشکوک را بازداشت کرده‌اند و پولیس در تلاش ‌گرفتاری عاملین اصلی این قضیه است.

آقای هاشمی افزود:

"قضیه قتل را به گونه جدی تحت بررسی گرفتیم و تا هنوز سه فرد مشکوک را از ساحه حادثه بازداشت نمودیم و در تلاش گرفتاری عاملین اصلی این قتل هستیم."

باید یاد آور شد که لالا دلسوز در سال ۲۰۱۴ در یک مصاحبه اختصاصی به رادیوآزادی گفته بود که یگانه آروزیش برقراری صلح و ثبات دایمی در کشور است.

پیش از جنگ‌‏های داخلی ۹۰ خانواده اهل هنود در ولایت کندز زندگی می‌کردند، اما در اثر جنگ‌های داخلی به دیگر ولایت‌های کشور و حتی به کشورهای خارج مهاجر شدند و هم اکنون تنها سه خانواده اهل هنود در شهر کندز در داخل درمسال زندگی می‌کنند.

پيشۀ اکثريت پيروان اهل هنود؛ تجارت، رخت فروشى، طبابت يونانى و دکاندارى می‌باشد.

اهل هنود از جمله اقلیت‎های مذهبی در افغانستان بوده که در قانون اساسی جایگاه خاصی در جنب سایر مذاهب برای‎شان در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر اهل هنود، در شوراى ولايتى و ولسى جرگه نماينده نداشته، اما در مشرانوجرگه، يک سناتور انتصابى دارند.

تا هنوز مسئولیت این قتل را کسی به دوش نگرفته‌است.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG