لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

مقامات سرپل: ۶۹ مورد خشونت در سال ۲۰۱۶ علیه زنان ثبت شده‌است


همزمان با پایان سال ۲۰۱۶میلادی هنوز هم شماری از زنان در ولایت سرپل قربانی سنگسار و محاکمۀ صحرایی می‌شوند.

نسیمه آرزو رئیس امور زنان ولایت سرپل با ابراز نگرانی، ناامنی‌ها و حضور و حاکمیت هراس افگنان را در مناطق مختلف این ولایت دلیل افزایش همچو قضایا و خشونت‌ها علیه زنان می‌داند.

خانم آرزو گفت، در یکی دو روز گذشته یک خانم که در یکی از مکاتب ولسوالی سانچارک سر معلم بود توسط افراد مسلح ناشناس در قریه لتی مرکز سرپل تیر باران و بعداً سر بریده شده‌است.

وی گفت:

"ما از آغاز سال تا ختم سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۵ مورد لت و کوب، ۱۶مورد آزار و اذیت جنسی، دو مورد خود کشی سه مورد ازدواج‌های اجباری، دو مورد تجاوز جنسی، دو مورد قتل و در جمله ۶۹ مورد قضیه خشونت علیه زنان را ثبت کردیم که چهار مورد محاکمه صحرایی هم داشتیم."

خانم آرزو می‌گوید، خشونت علیه زنان و محاکمه صحرایی زنان در ولایت سرپل روز تا روز در حال افزایش بوده و یگانه علت این خشونت‌ها ناامنی است.

در همین حال ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل گفت، مخالفین مسلح دولت تصمیم دارند تا یک برادر و یک خواهر را در ولسوالی کوهستانات سرپل به جرم داشتن روابط نا مشروع در حضور مردم سنگسار و یا هم محاکمه صحرایی کنند.

آقای امانی گفت:

" اطلاع یافتیم که روز گذشته سران طالبان جلسه گرفتند تا یک برادر و خواهر را به دلیل عمل نا مشروع یا محاکمه صحرایی کنند و یا سنگسار، تا هنوز به نتیجه نرسیده‎اند. ما تلاش داریم تا از طریق بزرگان محل این هر دو را نجات بدهیم وارد عمل شدیم اما نجات جان آن‌ها خیلی دشوار است."

آقای امانی می‎گوید، ولسوالی کوهستانات از یک و نیم سال به این‌سو در تسلط مخالفین قرار دارد و این ولسوالی به مرکز آموزش، تربیه و پرورش طالبان تبدیل شده و دسترسی دولت به آن‌جا اندک است.

مسئولان ریاست امور زنان ولایت سرپل می‌گویند، هر چند ارقام خشونت ثبت شده علیه زنان در سال ۲۰۱۶میلادی نسبت به سال گذشته افزایش نیافته، اما محاکمۀ صحرایی، قتل و سنگسار امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده‌است.

به گفته این مسئولان در جریان سال ۲۰۱۶میلادی چهار قضیه محکمه صحرایی بسیار فجیع را ثبت کرده‌اند که شماری از آن‌ها سر بریده شده‌اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG