لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

مردم: پولیس محلی در سرپل دست به سرقت‌های مسلحانه می‌زند


باشندگان ولایت سرپل از آزار و اذیت پولیس محلی در مناطق مختلف این ولایت شکایت داشته و حکومت محلی را به بی‌توجهی در قسمت کنترول اعمال غیر قانونی این نیروها متهم می‌کنند.

شماری از باشندگان این ولایت ادعا دارند که تفکیک میان نیروهای پولیس محلی و طالبان مسلح دشوار است و هر دو گروه مسلح در لباس شخصی فعالیت‌های غیر قانونی را انجام می‌دهند.

رشاد باشنده منطقه بهسود ولایت سرپل می‌گوید که نیروهای پولیس محلی از مردم به زور پول جمع آوری می‌کنند و در مسیر راه سرپل - بلخاب دست به راه زنی و سرقت می‌زنند.

وی می‌گوید که نیروهای پولیس محلی با استفاده از نام طالبان مردم را لت و کوب می‌کنند و نیز در قتل‌ها دست دارند.

رشاد گفت:

" بزرگترین مشکل این‌است که ما اصلاً بین مخالفین مسلح (طالبان) و نیروهای اربکی (پولیس محلی) فرق را نمی‌بینیم. هر دو گروه با یک لباس و یک نوع رفتار در میان مردم حضور دارند. اربکی ها زور گو هستند و قومندان خیل هستند و بیشتر موارد که مردم عام در مقابل آنان واکنش نشان می دهد، باز توسط همین اربکی ها ترور می شوند."

ساکنان ولسوالی بلخاب سرپل نیز از نا امن بودن مسیر راه این ولسوالی با مرکز سرپل شکایت دارند، به قول آنان پولیس محلی در مسیر راه دست به دزدی‌های مسلحانه می‌زنند.

حسین یکی از ساکنان ولسوالی بلخ در رابطه به رادیو آزادی گفت:

" من از مردم بلخاب استم، راه ما از طرف مسجد سبز به کلی بند است، مسیر راه خیلی نا امن است افراد مسلح هر دقیقه ما را تهدید می‌کنند. چند روز پیش هم دزدها راه را گرفت چند نفر را زد زخمی کرد و چند تن دیگر را کشت و همین افراد (دزدان مسلح) اربکی‌ها یا پولیس محلی هستند."

این مشکل را که پولیس محلی دست به قتل مردم ملکی می‌زند و با استفاده از سلاح دولتی دزدی و سرقت مسلحانه را انجام می‌دهد، با مقامات محلی سرپل شریک ساختیم.

عنایت الله حبیب آمر امنیت پولیس سرپل ادعا ها در مورد آزار و اذیت مردم توسط پولیس محلی را رد نموده به رادیو آزادی گفت که تاکنون شکایتی رسمی مبنی بر قتل افراد توسط این نیروها در قوماندانی امنیه سرپل ثبت نشده‌است.

وی افزود:

" ادعا های‌که صورت گرفته‌است بی اساس است و در مورد به مسیر راه بلخاب بگویم که یک یا دو مرتبه پولیس محلی مانع عبور افراد با نفوذ از این مسیر شده بودند، آن‌هم به دلیل این‌که طالبان در آن مسیر فعالیت داشته و چند بار افراد را با خود برده بودند."

این در حالیست که در سال‌های گذشته نیز شماری از این نیروها در سرپل متهم به همکاری با طالبان مسلح و فعالیت‌های غیر قانونی شده‌اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG