لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

وزارت احیا و انکشاف دهات قرارداد ۳۲ پروژه انکشافی را امضا کرد


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان قرارداد ۳۲ پروژه انکشافی را با برخی از شوراهای انکشافی و شرکت‎های خصوصی امضا کرد.

این پروژه‎ها ارزش ۳۱۷ میلیون افغانی را دارد و در در ۱۳ ولایت این کشور تطبیق خواهد شد.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات روز یکشنبه حین امضای این قراردادها در کابل گفت که ساخت پل‎ها، سرک‎ها، تعمیر مکاتب و دیوارهای استنادی شامل این پروژه‎ها می‎شود.

درانی روی کیفیت این پروژه‎ها تأکید کرده گفت که در مدت سه تا شش ماه این پروژه‎ها تکمیل خواهد شد.

وی نا امنی و برخی مشکلات اجتماعی را از چالش‎های عمده در برابر عملی کردن پروژه‎ها و انکشاف متوازن در این کشور عنوان کرد.

درانی: نا امنی چیزی است که در کنترول ما نیست و این باعث می‎شود تا انکشاف متوازن صورت نگیرد.
درانی: نا امنی چیزی است که در کنترول ما نیست و این باعث می‎شود تا انکشاف متوازن صورت نگیرد.

او افزود:

"موانع انکشاف متوازن تنها زورمندان نیستند، نا امنی چیزی است که در کنترول ما نیست و این باعث می‎شود تا انکشاف متوازن صورت نگیرد و مشکلات اجتماعی مثلاً ما یک پروژه را عملی می‎کنیم اما برخی مردم مانع آن می‎شوند و در این هم شک نیست که اگر برخی زورمندان بخواهند مشکلات ایجاد کنند اما معمولاً وزارت ما در این زمینه مؤفق است ما به هیچ‌کس تسلیم نشده‎ایم و نه‌هم تسلیم خواهیم شد."

آقای درانی افزود که آنان در سال گذشته ۲۲۹ میلیون دالر را که ۸۸ درصد بودجه وزارت احیا و انکشاف دهات می‎شود بگونه مؤثر به مصرف رسانیده‎اند.

بر اساس معلومات این وزارت، ۳۲ پروژه جدید شامل ساخت پل‎ها، سرک‎ها، تعمیر مکاتب، دیوارهای استنادی، کانال‎ها، سربندها، چاه‎های عمیق و شبکه‎های آبرسانی می‎باشد.

به گفته مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات این پروژه‎ها تحت نظر این وزارت، ریاست آبرسانی، انسجام ساحوی و برنامه "کار. دی. اف" در ولایت‎های دایکندی، بغلان، پنجشییر، بامیان، هرات، نورستان، کاپیسا، ننگرهار، کندز، پروان و لوگر تطبیق خواهد شد.

مقامات وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان گفتند که با عملی شدن این پروژه‎های انکشافی، ۲۱۱۴۱ روز کاری ایجاد شده و ۱۴۵ هزار تن در روستاها از آن نفع خواهند برد.

از سوی هم عبدالطیف رئیس یکی از شورای‎های قومی ولایت ننگرهار با استقبال از راه اندازی پروژه‎های انکشافی در دهات، خواهان تطبیق پروژه‎های بیشتر از حکومت شد.

عبدالطیف: اکنون ما به دیوارهای استنادی نیاز داریم.
عبدالطیف: اکنون ما به دیوارهای استنادی نیاز داریم.

او افزود:

"ما به حکومت زیاد ضرورت داریم از وزارت احیا و انکشاف دهات تشکر می‎کنیم که کارهای زیادی را برای ما انجام می‎دهد اکنون ما به دیوارهای استنادی نیاز داریم و سرک‎ها و پلچک‎های که در اثر نا امنی ویران شده‎است می‎خواهیم دوباره ترمیم شوند."

با آنکه وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان از عملی شدن صدها پروژه انکشافی در این کشور خبر می‎دهد اما هنوز هم مردم در مناطق دوردست افغانستان به ویژه مناطق نا امن از موجودیت مشکلات زیاد شکایت داشته و خواهان رسیده‎گی به آن هستند.

در این حال مقامات وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‎گویند آنان متعهد به انکشاف متوازن در سراسر این کشور بوده و در این زمینه با جدیت کار می‎کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG