لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

ده‌ها زن در ولسوالی درزاب برای دفاع از مناطق‌شان سلاح برداشتند


ده‌ها تن از زنان در ولسولی درزاب جوزجان بار دیگر بر علیه مخالفین مسلح دولت و افراد وابسته به داعش سلاح برداشتند.

به گفته مسئولان، پیش از این نیز ده‌ها تن از زنان قریه‌های اطراف ولسوالی درزاب بخاطر دفاع از مناطق‌شان مسلح شده‌بودند.

خانم مرزا خال باشنده یکی از قریه‌های اطراف دور دست ولسوالی درزاب که خود را قوماندان خیزش‌های زنان معرفی می‌کند به رادیو آزادی گفت، آن‌ها بر علیه گروه طالبان و افراد وابسته به داعش سلاح برداشته اند.

خانم مرزا خال در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"من اطرافی استم، فارسی را بلد نیستم. من با ده‌ها تن از زنان قریه خود سلاح برداشته و آماده شدیم تا با داعش و طالب بجنگیم چرا که آن‌ها فرزندان ما را مرد‌های ما را کشتند و خانه‌های ما را ویران کردند و حال در مقابل آن‌ها می‌جنگیم."

حلیمه صدف عضو شورای ولایتی جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفت، ۱۷ قریه اطراف ولسوالی درزاب را همین حالا ناامنی‌ها شدیداً تهدید می‌کند بخاطری‌که تعداد نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی اندک است مجبور شدند تا همین خیزش‌های مردمی به خانواده‌های‌شان سلاح توزیع کنند.

خانم صدف در ادامه گفت:

"این‌ها از نو عروس گرفته تا دختر و خانم‌های‌شان را مسلح ساختند تا در کنار شان ایستادگی کنند و در مقابل طالب و داعش بجنگند."

در همین حال محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان می‌گوید، این دومین بار است که زنان در ولسوالی درزاب مسلح شده بر علیه طالبان و گروه داعش اعلام جنگ می‎کنند.

وی افزود:

"طوری‌که شما قبلاً هم آگاهی داشتید این زن‌ها بار دیگر با شعار این‌که ما هرگز اجازه فعالیت را برای گروه‌های طالبان و داعش در منطقه خود نمی‌دهیم سلاح گرفتند تا از منطقه خود دفاع کنند که ما از این گروه زنان استقبال و حمایت‌‌شان می‌کنیم."

تعدادی از این زنان مسلح می‌گویند که این گپ تازۀ نیست که آن‌ها بر علیه گروه‌های طالبان و داعش مسلح شده‌اند، به گفته آن‌ها در دوران تجاوز قشون سرخ شوروی سابق نیز سلاح گرفته و در صفوف مجاهدین دوشادوش مردان‌شان بر علیه سربازان شوروی جنگیده‌اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG