لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

وکلا: فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه از سوی ایران ادامه دارد


ادامه روند اعزام افغان‎ها از سوی ایران برای جنگ به سوریه یک‌بار دیگر سبب نگرانی برخی از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان شده‎است.

شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان افغان با آنکه در این مورد اسناد ارائه نکردند ادعا می‎کند که این روند هنوز هم متوقف نشده‎است.

حمیرا ایوبی یک عضو ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کرد که ایران همواره تلاش کرده‎است تا بیشتر افغان‎های را به سوریه بفرستد که در آن کشور پناه‌گزین بوده و در حالت دشوار به سر می‎برند.

ایوبی: این بار اول نیست متأسفانه این پروسه ادامه دارد.
ایوبی: این بار اول نیست متأسفانه این پروسه ادامه دارد.

او افزود:

"این بار اول نیست متأسفانه این پروسه ادامه دارد تا وقتیکه جنگ سوریه باشد ایران نمی‎خواهد که سرباز خودش در آن‎جا از بین برود متأسفانه از افغان‎های بد بخت و بی‌چاره که احتیاج و مهاجر بوده و در آن کشور زندگی دارند استفاده می‎کند."

این درحالیست که در گذشته نیز گزارش‎های در خصوص فرستادن افغان‎ها به سوریه از سوی حکومت ایران به نشر رسیده و حتی از کشتن شدن آنان نیز خبر داده شده‎است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سال گذشته در گزارشی از اعزام افغان‎ها به جنگ سوریه از سوی ایران خبر داد.

اعضای شورای ملی افغانستان نیز چندین بار از این مسئله ابراز نگرانی کرده و از حکومت خواهان پیگیری این مسئله شدند.

در این حال کارشناسان افغان نیز می‎گوید ایران بخاطر گسترش نفوذ اش در کشورهای مختلف از چنین ابزار استفاده کرده و افغان‎ها را نیز تشویق برای رفتن به سوریه می‎کند.

حمید عزیزی یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی در مورد روند فرستادن افغان‎های مهاجر در ایران برای جنگ به سوریه چنین گفت:

"این تبلیغات به شدت ادامه دارد و یک تعداد زیاد افغان‎ها را اعزام می‎کند و زمانی‎که آن‎ها دوباره بر می‎گردند با برنامه‎های که برای‌شان می‎گیرند و با تشیع جنازه که می‎شود و کمک‎های مالی که با خانواده هایشان صورت می‎گیرد انگیزه این افراد و کسانی دیگری‎که در اطراف این برنامه‎ها را می‎بینند برای حضور یافتن در این جبهات افزایش می‌دهد."

در این حال وزارت خارجه افغانستان در حالی که مشخص از ایران نام نمی‎گیرد اما تائید می‎کند که افغان‎های مهاجر در شماری از کشورها به نحوی از سوی سازمان‎های غیر دولتی و یا حکومت‎ها به فعالیت‎های مغایر اصول بین‌الملل تشویق و گماشته می‎شوند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت تلاش‎ها به هدف حل این مشکل ادامه دارد.

مستغنی: دولت افغانستان از مجاری دیپلوماتیک با جدیت تمام برای جلوگیری ازین وضعیت پرداخته است.
مستغنی: دولت افغانستان از مجاری دیپلوماتیک با جدیت تمام برای جلوگیری ازین وضعیت پرداخته است.

او افزود:

"دولت افغانستان از مجاری دیپلوماتیک با جدیت تمام برای جلوگیری ازین وضعیت پرداخته و افزون بر آن با کمیساری عالی ملل‌متحد در امور مهاجرین به هدف رعایت و حفظ حقوق مهاجرین در این خصوص در تماس است و با آن‎ها از نزدیک برای حل این معضله کار می‎کند."

اما حمید عزیزی کارشناس افغان می‎گوید حکومت افغانستان هیچ‌گاه در این خصوص اقدام جدی نکرده و برعکس بیشتر سیاست محافظه‌کارانه را در قبال اتباع‌ ساکن‌اش در کشورهای خارجی داشته و همین مسئله سبب شده‎است تا افغان‎ها در کشورهای بیرونی مورد استفاده‎های ابزاری قرار گیرند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG