لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

نبود رئیس دارالانشا و بودجه کار کمیسیون انتخابات را بطی کرده‌است


حدود یک ماه پیش رئیس جمهور محمد اشرف غنی کمیشنران جدید کمیسیون‎های انتخاباتی را معرفی کرد و اما انتقادهای وجود دارد که تا حال کار این کمیسیون‎ها به کندی پیش می‎رود.

کمیسیون مستقل انتخابات ادعاهای را رد می‎کند که گویا کار این کمیسیون به کندی به پیش می‎رود.

قبل ازین ادعاهای مبنی بر کندی کار این کمیسیون از سوی شماری از نهادهای جامعه مدنی اظهار شده بود.

گلا جان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی این کمیسیون روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، پس از تعیین رئیس دارالانشا و مواصلت تخصیص بودجه این کمیسیون، کارهای آنان سرعت خواهد یافت.

صیاد می‎گوید، مردم و نهادهای ناظر بر انتخابات باید با توجه به مشکلات و امکانات این کمیسیون نسبت به کار آنان قضاوت کنند.

وی همچنان گفت، هرچند این کمیسیون در یک ماه اخیر کارهای مهم را انجام داده‎است اما با معرفی رئیس دارالانشا و منظوری بودجه فعالیت این کمیسیون بیشتر خواهد شد.

صیاد: "آن‎ها باید قضاوت منصفانه داشته باشند.
صیاد: "آن‎ها باید قضاوت منصفانه داشته باشند.

او افزود:

"آن‎ها باید قضاوت منصفانه داشته باشند اگر آن‎ها نهادهای ناظر بر انتخابات و یا هر کسی که‎اند، من می‎توانم اطمیمان بدهم که در یک ماه اخیر ما بسیاری کارها را انجام داده‎ایم، به شما معلوم است که کمیسیون در یک حالت فلج قرار داشت."

صیاد هرچند تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را مشخص نمی‎سازد؛ اما می‎گوید، پس از بدسترس قرار دادن بودجه و به کار آغاز کردن دارالانشا، این کمیسیون به زودی تاریخ مناسبی را برای برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام خواهد کرد.

هرچند بر اساس قانون انتخابات ولسی جرگه باید در بهار سال گذشته برگزار می‎شد؛ اما تاخیر در آوردن اصلاح کمیسیون‎های انتخاباتی کمبود بودجه و نا امنی‎ها از عواملی گفته می‎شوند که سبب تاخیر در برگزاری انتخابات ولسی جرگه شد.

پیش از این سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته‎است ممکن تا دو ماه دیگر تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اعلام گردد.

با این شبکه نهادهای مدنی مرتبط با انتخابات یا اکسین تاکید می‎ورزد آنگونه که لازم بود در کمیسیون‎های انتخاباتی افراد مسکلی تعین نشدند.

سپین غر: مشکل جدی از بابت کمبود تجربه و توانایی است.
سپین غر: مشکل جدی از بابت کمبود تجربه و توانایی است.

جانداد سپین غر رئیس این شبکه روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر در کمیسیون مستقل انتخابات کمبود تجربه محسوس است و اظهار امیدواری کرد که با آغاز کار دارالانشاء این کمبودی نیز تکمیل گردد.

او افزود:

"حالا می‎بینیم که یک مشکل جدی از بابت کمبود تجربه و توانایی است و یگانه راه حل این است که در دارالانشا افراد با تجربه و مسلکی تعین شود تا این کمبود را پر کنند."

به گفته سپین غر هرچند آنان پیش از این بر تعین افراد مسلکی در کمیسیون‎های انتخاباتی تاکید کردند اما با آن هم کمیسیون‎های انتخاباتی که مسئولیت بزرگ را بر دوش دارند به گفته وی از بازی‎های سیاسی به دور نماند.

مقام‎های حکومت پیش از این گفته بودند که کمیشنران جدید از طریق پروسه شفاف تعین شده‎اند و در انتخاب کمیشنران روابط سیاسی نه بلکه فهم و دانش در نظر گرفته‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG