لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

عالمان دین: جنگ روان در افغانستان به ضرر اسلام است


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

صدها تن از عالمان دین جنگ روان در افغانستان را به ضرر اسلام عنوان کردند و گفتند که باید جلو آن گرفته شود.

آن‎ها روز پنجشنبه در نشستی‎که از سوی حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان راه اندازی شده بود تاکید کردند که باید از طریق مذاکرات بین‎الاافغانی با طالبان صلح شود.

عبدالحکیم منیب عالم دین و رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان گفت، عالمان دین باید از دسیسه‎های که متوجه این کشور است جلوگیری نمایند.

جمعیت شماری از بزرگان
جمعیت شماری از بزرگان

آقای منیب می‎گوید، جنگ جاری، تلاش بخاطر نفاق مذهبی، دامن زدن به تعصبات قومی، زبانی و جنگ نیابتی برخی از کشورهای خارجی و شماری از حلقات است.

به گفته وی عالمان دین بخاطر جلوگیری از جنگ و تامین صلح در افغانستان باید با حکومت کمک نمایند.

او افزود:

" بخاطر تامین صلح مکلفیت شان را ادا نمایند در این مسئله از خداوند بترسید زحمت بکشید هر کس به اندازه خودش زحمت بکشد و این کار سبب می‎شود که خداوند بالای ما و شما رحم کند."

آقای منیب همچنان گفت، صلح با طالبان تنها از راه تفاهم بین الاافغانی ممکن است و در این مسئله نقش علمای دین نیز بسیار مهم است.

در این نشست برخی دیگر از عالمان دین و شماری از چهره‎های سیاسی و مطرح نیز اشتراک کرده بودند.

در عین حال مولانا سمیع الله ریحان که به نمایندگی از دیگر علمای دین گفت، آن‎ها بخاطر تامین صلح تلاش‎ها را با ایجاد یک اجماع آغاز کرده‎اند.

با این‎همه حاجی دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، صلح یک آرمان مقدس است و هیچ کس با آن مخالفت کرده نمی‎تواند.

دین محمد: علما! زمانی‎که اینقدر قوت دارید خاموش نباشید.
دین محمد: علما! زمانی‎که اینقدر قوت دارید خاموش نباشید.

او افزود:

" علما! زمانی‎که اینقدر قوت دارید خاموش نباشید زمانی‎که شما در منبر ایستاده می‎شوید شما حق را بیان کنید و در مقابل باطل ایستاد‎گی نمایید."

از سوی هم ضیاالحق امرخیل رئیس نهاد ثبات ملی در این نشست گفت، افغان‎ها تسلیمی نه بلکه صلح می‎خواهند و صلح بدون شرط امکان پذیر نیست.

آقای امرخیل می‎گوید، برخی‎ها بخاطر منافع شخصی شان مخالفت می‎کنند اما عالمان دین باید در این مسئله صدای شان را بلند نمایند.

امرخیل: صلح خواست همه مردم افغانستان است.
امرخیل: صلح خواست همه مردم افغانستان است.

او افزود:

" صلح خواست همه مردم افغانستان است شاید افرادی کمی چنین باشند که بخاطر منافع شخصی شان با این پروسه مخالفت نمایند."

در عین حال ذبیح الله مجددی عضو شورای احزاب می‎گوید، هیچکس با صلح مخالفت نکند و در عین حال هیچ فردی صلاحیت بخشیدن مجرمین را هم ندارد.

پس از امضای تفاهم نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امیدها بخاطر گفتگوهای صلح با طالبان مسلح نیز بیشتر گردید.

در برخی از جلسات، بحث‎ها و مجالس روی این مسئله تاکید می‎شود که طالبان مسلح باید از راه جنگ نه بلکه از طریق گفتگوهای سیاسی با حکومت مخالفت هایش را حل نماید.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG