لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

کلیپر: مداخله روسیه در انتخابات امریکا بی سابقه بود


ارشد ترین مقام استخباراتی امریکا می‎گوید مداخله روسیه در انتخابات امریکا بی سابقه و غیر قابل پیشبینی بود.

جیمز کلیپر رئیس استخبارات ملی امریکا در سخنرانی به مجلس سنای آن‎کشور گفت کشورش تا حالا با چنین تهدید در جریان انتخابات ریاست جمهوری روبرو نشده بود.

روسیه همواره هر گونه مداخله و هک کردن کمپیوترهای امریکا را در جریان انتخابات رد کرده‎است.

سنای امریکا در یک نشست فوق العاده مسئول استخبارات داخلی آنکشور را با شماری دیگر از مقام‎های استخباراتی فرا خواند تا در مورد مداخله روسیه در انتخابات هشتم نومبر معلومات بدهند.

جیمز کلیپر رئیس استخبارات ملی امریکا در سخنرانی اش به سناتوران گفت که تا حالا چنین مداخله خشن در انتخابات گذشته در امریکا نشده بود.

بیشترین پرسش‎ها و پاسخ‎ها در نشست روز پنجشنبه به هک کردن سیستم کمپیوتری در جریان انتخابات امریکا متمرکز بود.

روسیه همواره هر گونه مداخله و هک کردن کمپیوترهای امریکا را در جریان انتخابات رد کرده‎است.
روسیه همواره هر گونه مداخله و هک کردن کمپیوترهای امریکا را در جریان انتخابات رد کرده‎است.

ارزیابی کلیپر و سایر همکارانش همچنان نشان می‎دهد که روسیه تهدید خیلی جدی به زیربناهای امریکا در بخش‎های نظامی، سیاسی، تجارتی و فرهنگی به شمار می‎رود.

جیمز کلیپر گفت:

" این یک کمپاین چند بعُدی بود. هک کردن تنها بخشی از آن بود. همچنان تبلیغات، اطلاعات نادرست و خبرهای غیر واقعی شامل این کمپاین می‎شد."

در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۶ و یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقام‎های ارشد استخباراتی آن‎کشور گفتند که هکران یا دزدان کمپیوتری، در حمایت روسیه می‎خواهند به کمپیوترهای امریکا در جریان انتخابات دسترسی داشته باشند.

انتخابات امریکا
انتخابات امریکا

با آنکه در نشست روز پنجشنبه در کمیته خدمات نظامی سنای امریکا، این نظریه و آوازه‎ها رد شد که گویا هکران به کمپیوترها در جریان انتخابات دست یافته باشند، اما به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، مقام‎های استخباراتی امریکا در این نشست گفتند که روسیه بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده‎است.

جان مک کین رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا در بخشی از اظهاراتش از رئیس استخبارات ملی آنکشور پرسید که آیا روسیه قصد اقدام جنگی را داشت؟ کلیپر گفت ترجیح می‎دهد که سایر مقام‎های امریکایی در این باره ابراز نظر کنند.

انتظار می‎رود دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا امروز جمعه با مقام‎های استخباراتی کشورش دیدار کند.

در این نشست موضوع مورد بحث حملات سایبری است که روسیه به انجام آن در امریکا متهم شده‎است.

اما پیش از این دونالد ترمپ نسبت به گزارش‎های اداره‎های استخباراتی امریکا در این مورد ابراز تردید کرده و در کنار این رسانه‎ها را متهم ساخته بود که رئیس جمهور منتخب امریکا را در برابر سازمان‎های استخبارات قرار داده‎اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG