لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

وزارت دفاع: مانع بزرگی در عملیات نظامی وجود ندارد


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید هیچ مانع بزرگی برای ادامه عملیات در مناطق مختلف کشور وجود ندارد.

معاون لوی درستیز اردوی افغانستان به رادیو آزادی گفت برخی مشکلات اکمالاتی با آغاز زمستان به میان آمده که به گفته وی، مانع بزرگی در برابر عملیات نیست.

وزارت دفاع افغانستان انتقادهای را رد می‎کند که گویا عملیات در مناطق مختلف کشور با کندی پیش می‎رود و دست آوردی نداشته‎است.

آقای مراد به رادیو آزادی گفت برخی عوامل که باعث کندُی عملیات می‎شود، به خاطر آغاز فصل زمستان و جلوگیری از آسیب رسیدن به غیر نظامیان در جریان عملیات است.

مردا: تاثیرات آب و هوا برای اکمالات مشکل خلق می‎کند.
مردا: تاثیرات آب و هوا برای اکمالات مشکل خلق می‎کند.

او افزود:

" تاثیرات آب و هوا برای اکمالات مشکل خلق می‎کند. برای حمایت هوایی، برای انداخت‎های توپچی و راکتی مشکل خلق می‎کند. همچنان شورشیان بیشتر از خانه‎های مسکونی مردم استفاده می‎کنند. این مشکلات است، ولی عملیات توقف نکرده‎اند. به شکست هم مواجه نشده‎اند. نیروهای امنیتی ما هیچ مشکلی ندارند که بگوئیم عملیات را بنابر این دلیل توقف بدهیم."

در عین حال شورای ولایتی کندز از کنُدی عملیات برای پاکسازی مناطق مختلف این ولایت شدیداً انتقاد می‎کند و می‎گوید اگر در جریان زمستان به مناطق آسیب پذیر کندز توجه نشود، بحران بزرگی در بهار و تابستان رخ خواهد داد.

شورای ولایتی کندز و شماری از باشنده‎های این ولایت می‎گویند عملیات در مناطق مختلف کندز تا هنوز بی نتیجه بوده و تهدید و نگرانی را حتی در فصل زمستان افزایش داده‎است.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

اما مراد علی مراد می‎گوید عملیات بدون مانع بزرگ به پیش می‎رود و هیچگونه غفلتی از سوی نیروهای امنیتی افغان صورت نگرفته‎است.

شورای ولایتی کندز این را نمیپذیرد و می‎گوید هیچ پیشرفتی از سوی نیروهای امنیتی افغان در جریان عملیات زمستانی در این ولایت صورت نگرفته‎است.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت اگر عملیات حالا نتیجه ندهد، در تابستان مشکلات امنیتی در این ولایت خیلی زیاد خواهد شد.

آقای ولی انتقاد جدی از مقام‎های محلی کندز دارد که به امنیت این ولایت توجه ندارند.

ولی: با تاسف که قطعات جنگی یعنی اردوی و پولیس، تا هنوز نتوانسته اند بالای ساحاتی که باید کنترول داشته باشند، تسلط پیدا کنند.
ولی: با تاسف که قطعات جنگی یعنی اردوی و پولیس، تا هنوز نتوانسته اند بالای ساحاتی که باید کنترول داشته باشند، تسلط پیدا کنند.

او افزود:

" با تاسف که قطعات جنگی یعنی اردوی و پولیس، تا هنوز نتوانسته اند بالای ساحاتی که باید کنترول داشته باشند، تسلط پیدا کنند. تا هنوز به این موفقیت نایل نیامده‎اند. این خودش بیانگر است که در فصل زمستان که شرایط مساعد است، اگر عملیات به گونه که فعلاً جریان دارد، همینطور ادامه یابد، عواقب خطرناکی را در ماه حمل و تابستان در قبال خواهد داشت."

عملیات موسوم به "شفق" در شروع سال ۱۳۹۵ شمسی آغاز شد و مرحله دوم آن به نام "شفق ۲" با آغاز زمستان به اجرا گذاشته شد.

معاون لوی درستیز اردوی افغانستان می‎گوید در جریان امسال، شورشیان صدمه‎های زیادی را متحمل شدند و نیروهای امنیتی افغان توانستند برنامه‎های بزرگ شورشیان را خنثی کنند.

یکی از این برنامه‎ها به گفته مراد، جلوگیری از منتقل شدن شورای کویته به افغانستان بود و شورشیان در این پلان شان ناکام شدند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG