لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

مقامات: نسل جوان باید راه پوهاند کاکر را تعقیب کند


پوهاند محمد حسن کاکر
پوهاند محمد حسن کاکر

لعل پاچا آزمون مشاور رئیس جمهور در امور علمی و اجتماعی مرگ استاد حسن کاکر را ضایعه بزرگ برای افغانستان خوانده می‌گوید، نبود وی همیشه احساس خواهد شد.

وی گفت:

"مرگ وی ضایعه بزرگ است چون ما فردی دیگری نداریم تا جای کاکر صاحب را پُر کند، آقای کاکر برای تاریخ و پوهنتون‌های افغانستان ضایعۀ بزرگ است."

پوهاند حسن کاکر متولد ولایت لغمان، تحصیلات ابتدایی را در لغمان و لیسه احمدشاه بابا کندهار به پیش برده، دو سال دارالمعلمین خوانده و فارغ پوهنزی ادبیات و علوم بشری بود.

وی در سال ۱۹۶۱ میلادی طی بورسیه‌های حکومتی به پوهنتون لندن رفته و هفت سال تاریخ دوره اسلام در شرق میانه و اروپای امروزی را مطالعه کرده بود.

او لیسانس پوهنتون کابل را هم سطح پوهنتون لندن ساخت و در بخش فلسفه ماستری اش را از همان پوهنتون گرفت.

پوهاند کاکر در سال ۱۹۷۲ میلادی برای تحقیقات ویژه به امریکا رفت و آنجا در مورد زمامداری امیر عبدالرحمن خان، حکومت و جامعه افغانستان به تحقیق آغاز کرد که بعداً بر اساس همین اثر اش دوکتورا اش را از پوهنتون لندن گرفت.

پوهاند کاکر به حیث استاد در پوهنتون کابل ایفای وظیفه کرده، متعلمین زیادی را آموزش داده و آثار پشتو، دری و انگلیسی دارد.

پوهاند حسن کاکر روز جمعه در یکی از شفاخانه های شهر کلیفورنیای امریکا به عمر هشتاد و هشت سالگی داعی اجل را لبیک گفت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین مرگ آقای کاکر را ضایعۀ بزرگ برای کشور خوانده و بشمول شخصیت‌های ملی برخی افراد دیگر نیز در صفحات اجتماعی به ملت تسلیت گفته‌اند.

در این حال سید کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، از کدر های جوان می‌خواهد تا راه حسن کاکر را تعقیب کنند.

سید کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
سید کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وی گفت:

"وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مرگ مرحوم کاکر را ضایعۀ بزرگ و آثار وی در بخش تاریخ کشور را موثر می‌داند، خواست ما از جوانان این است تا راه وی را تعقیب کنند."

قرار است مراسم فاتحه خوانی پوهاند حسن کاکر در آینده‌های نزدیک در داخل و خارج از افغانستان توسط ادارات مختلف، گروه‌های علمی و فرهنگی و نهادهای دیگر برگزار شود.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG