لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

سرخط: رفتن عساکر امریکایی به هلمند جنگ را شدیدتر خواهد ساخت


روزنامه‌های چاپ امروز کابل اکثر مطالب و موضوعات‌شان را در مورد امنیت و بیشتر شدن مشکلات و نگرانی‌های ناشی از آن در افغانستان اختصاص داده‌اند.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در یک مطلب نوشته است که نشریه فارن پالیسی، افغانستان را در جمع ده کشور مهم بحرانی قرار داده‌است که جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی با آن مواجه است.

نشریه نوشته است که پس از حدود ۱۵ سال که ائتلاف به رهبری امریکا در مبارزه علیه تروریزم رژیم طالبان را سرنگون کرد، جنگ و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور تهدید جدی را متوجه صلح و امنیت جهان ساخته‌است.

در مطلب آمده‌است که طالبان پیشرفت می‌کنند، شبکه حقانی مسئولیت حملات بزرگ در شهرها را به عهده می‌گیرد و گروه دولت اسلامی یا داعش مسئولیت حملات را به عهده می‌گیرد که در نتیجه آن مسلمانان شعیه هدف قرار می‌گیرند.

در مطلب به نقل از فارن پالیسی آمده‌است که هر گاه نیروهای امنیتی افغان بیشتر از این تضعیف شوند خطر آن وجود خواهد داشت که حکومت ساحات زیادی تحت کنترول‌ اش را از دست بدهد و فرصت را به گروه‌های تند رو در منطقه فراهم سازد که از آن نفع ببرند.

اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در شماره امروز خود در یک سرمقاله نوشته است که شورای عالی صلح افغانستان از خطر مبدل شدن این‌کشور به میدان جنگ کشورهای بزرگ جهان نگرانی داشته و از این‌کشور ها خواسته است که افغانستان را به میدان رقابت‌های سیاسی‌شان مبدل نسازند.

در مطلب آمده‌است که یک عضو این شورا گفته است که این کشورهای بزرگ جهان مشکلات سیاسی‌شان را باید از راه‌های دیپلوماتیک حل و فصل نمایند.

در ادامه مطلب همچنان آمده‌است که هرگاه چنین شود هیچ کشوری در جهان از آن نفع نبرده و همه از آن آسیب پذیر نمی‌شوند، در غیر آن صورت مشکلاتی که از این رقابت‌ها بمیان می‌آید تمام جهان را با بحران رو به رو خواهد ساخت که محار کردن آن نا ممکن باشد.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش مطلبی نوشته است که رفتن نیروهای بحری امریکا در هلمند جنگ را بیشتر شدت خواهد داد.

در سرمقاله آمده‌است که وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون در نظر دارد که ۳۰۰ نیروی بحری را دوباره به هلمند بفرستد، بخاطریکه به گفته سرمقاله نویس هلمند از لحاظ موقعیت جغرافیایی، کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر یک مرکز عایداتی برای طالبان می‌باشد.

در سرمقاله آمده‌است که پنتاگون در فصل جنگی آینده پیشبینی شدت جنگ را دارد از همین خاطر این فیصله را کرده‌است.

XS
SM
MD
LG