لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

مقامات امنیتی: مبارزه علیه فساد در ارگان‎های امنیتی ادامه دارد


وزارت‎های دفاع و داخله افغانستان، موجودیت فساد را در ارگان‎های امنیتی می‎پذیرد اما می‎گویند مبارزه جدی در برابر این پدیده ادامه دارد.

مسئولین در وزارت‎های دفاع و داخله می‎گویند در مقایسه با گذشته، فساد در این دو ارگان امنیتی کاهش یافته‎است.

وزارت‎های دفاع و داخله افغانستان جزئیات واضح نمی‎دهد که چگونه موجودیت فساد باعث افزایش تلفات در صفوف نیروهای امنیتی شده‎است.

اما هر دو نهاد امنیتی می‎گوید برای مبارزه با فساد تعهد جدی دارند و تلاش‎های آن‎ها نسبت به گذشته، با دستاوردها و نتیجه خوب به همراه شده‎است.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که فساد اداری هم‌مانند سایر اداره‎ها، در این وزارت هم وجود دارد اما او مبارزه با این پدیده را خوب و مؤثر دانست.

او افزود:

"اگر فساد را ریشه‌یابی کنیم، متأسفانه چیزی تازه نیست. در سال‎های گذشته ما از این ناحیه متضرر استیم و اما بر می‎گردد به این‎که ما در امر مبارزه با فساد، اراده جدی داریم و این‎که آن را ریشه‌کن کنیم. ارشادات رئیس جمهور در این مورد واضح است و عوامل متعدد دارد و ما هم در این راستا تلاش داریم."

پیش ازین رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود موجودیت فساد اداری که باعث تلفات می‎شود، برای او و نیروهای امنیتی افغان به ویژه اردوی ملی قابل پذیرش نیست.

آقای غنی روز دوشنبه در مراسم ارج‌گذاری به شهدا و معلولین اردوی ملی در کابل گفت اگر نیروهای امنیتی به اسرع وقت تجهیز نشوند و لباس، مواد غذایی و سایر نیازمندی‎های شان در فرصت کوتاه به آن‎ها نرسد، ممکن آمار تلفات این نیرو ها افزایش یابد.

اما رئیس جمهور هم جزئیات و توضیح نداد که چگونه عدم تجهیز با موجودیت فساد اداری در ارگان‎های امنیتی ارتباط مستقیم دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید اراده آن‎ها برای برداشتن فساد در صفوف نیروهای اردوی ملی جدی است و تلاش‎های شان در این زمینه ادامه دارد.

رادمنش: با جرات گفته می‎توانم که در آینده ۲۰ در صد باقی مانده هم حل می‎شود.
رادمنش: با جرات گفته می‎توانم که در آینده ۲۰ در صد باقی مانده هم حل می‎شود.

آقای رادمنش به رادیو آزادی گفت در آیندۀ نزدیک، اکمالات و تجهیز نیروهای اردو، در هر منطقۀ از کشور به صد در صد خواهد رسید.

او افزود:

" ما در حال حاضر در صفوف اردو، حدود ۸۰ در صد قطعات ما را اکمال کرده‌ایم و معنایش اینست که توانستیم دستاوردی در برابر فساد داشته باشیم و با جرأت گفته می‎توانم که در آینده ۲۰ درصد باقی مانده هم حل می‎شود."

افغانستان همواره در مبارزه با فساد مورد انتقاد حلقات داخلی و خارجی قرار داشته زیرا در جدول جهانی کشورهای عاری از فساد اداری در جایگاه ۱۵۲ قرار دارد.

تنها سومالیا و کوریای شمالی وضعیت بدتر از افغانستان در موجودیت فساد اداری دارند.

اما اخیراً تلاش‎ها از سوی مقام‎های حکومت افزایش یافته تا با فساد در هر سطحی مبارزه شود.

تعلیق کار وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به اتهام فساد، و مجرم شناختن و حکم زندان برای یک مقام ارشد وزارت امور داخله به اتهام گرفتن رشوه، از تازه‌ترین اقدام‎های حکومت در برابر فساد دانسته شده که در کمتر از یک هفته گذشته به اجرا گذاشته شده‎است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG