لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

مقامات: ترورها در هرات از سوی ایران انجام می‎شود


مقامات مدیریت مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه ولایت هرات می‎گویند به اسنادی دست یافته‎اند که رویدادهای ترور در هرات از سوی حکومت ایران صورت می‎گیرد.

سمونوال فضل‌الرحمن خادم مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه هرات روز (سه‌شنبه) از بازداشت دو تبعه ایرانی به اتهام ترورها در هرات سخن می‎زند.

آقای خادم می‎گوید این افراد باشنده‌گان شهر مشهد ایران اند که با تذکره تابعیت جعلی افغانی وارد هرات شده‌بودند.

خادم می‌گوید این افراد با سلاح‎های دست داشته‌شان بازداشت شده‎اند.

خادم: شماری از قوماندانان مسلح غیر مسئول در این ولایت، در داخل خاک ایران آموزش جنگی می‎بینند تا علیه نیروهای امنیتی افغان در این ولایت بجنگند.
خادم: شماری از قوماندانان مسلح غیر مسئول در این ولایت، در داخل خاک ایران آموزش جنگی می‎بینند تا علیه نیروهای امنیتی افغان در این ولایت بجنگند.

ترور افراد از سوی مردان مسلح ناشناس که بیشتر شان موترسایکل سواران می‌باشند از سال ۱۳۹۰ در هرات آغاز شده‌است.

در آن زمان مقامات امنیتی این رویدادها را به مخالفان مسلح دولت در این ولایت نسبت می‎دادند اما این برای نخستین باریست که یک مقام پولیس از انجام این رویدادها از سوی اتباع ایرانی در هرات پرده بر می‌دارد.

مقامات امنیتی آماری از افراد که در ترورهای شش سال اخیر در هرات کشته شده‌اند را ارائه نمی‎کنند اما می‎گویند که نزدیک به پنجاه تن را به اتهام این موضوع بازداشت کرده که بیست تن از آنان از سوی نهادهای قضایی به اعدام محکوم شدند.

در پهلوی این مدیر مبارزه با تروریزم قوماندانی امنیه هرات، حکومت ایران را متهم به حمایت گروه‎های هراس‌افگن در ولسوالی‎های مختلف ولایت هرات می‎کند.

سمنوال فضل‌الرحمن خادمی گفت شماری از قوماندانان مسلح غیر مسئول در این ولایت، در داخل خاک ایران آموزش جنگی می‎بینند تا علیه نیروهای امنیتی افغان در این ولایت بجنگند.

بدنبال اظهارات مدیر تروریزم قوماندانی امنیه هرات مبنی بر بازداشت اتباع ایرانی به اتهام ترور در ولایت هرات مسئولان در قونسلگری ایران در هرات واکنش نشان داده‎اند.

قونسولگری ایران در این ولایت روز چهارشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی، ایران را دوست، برادر و همسایه نزدیک افغانستان اسلامی خوانده‎است.

در این بیانیه گفته شده‎است که ایران همواره تلاش کرده‎است که صلح و امنیت، توسعه و آسایش در افغانستان برقرار شود.

مسئولان قونسلگری ایران در هرات در این بیانیه گفته‎اند که جمهوری اسلامی ایران هر گونه اعمال و حمله تروریستی که از سوی هر فرد، گروه، سازمان در هر نقطه از جهان که صورت گیرد را با شدیدترین الفاظ محکوم می‎کند.

در این بیانیه به نقل از قونسل ایران در هرات اعلام شده‌است که تاکنون هویت افراد بازداشت شده به ارتباط ترور در هرات تثبیت نشده و خبرهای انتشار یافته از سوی مقامات پولیس در این ولایت را ادعای واهی خوانده‎است.

در چند سال اخیر ایران متهم است که در افغانستان دخالت می‌کند اما گفته شده‎است که این مداخلات بیشتر در ولایات هم‌سرحد با ایران است.

مقامات در ولایت فراه نیز نا امنی‎های اخیر در این ولایت را کار حکومت ایران می‎دانند.

ناصر مهری سخنگوی والی فراه به رادیو آزادی می‎گوید شواهدی در دست دارند که حکومت ایران مخالفان مسلح دولت درین ولایت را حمایت می‎کنند تا آتش جنگ شعله‌ور شود.

آقای مهری می‎گوید ایران تلاش می‎کنند تا با نا امن ساختن فراه کار ساخت بند آب بخش‌آباد را متوقف سازد.

بدنبال نا امنی‎ها در فراه نیروهای ایتالیایی و امریکایی در این ولایت مستقر شده‌اند تا نیروهای امنیتی افغان را در جنگ با افراد مسلح غیر مسئول همکاری نمایند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG