لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

تیلرسن: روسیه یک بازیگر خطرناک و بی‌ثبات کننده جهانی است


ریکس تیلرسن نامزد پسُت وزارت خارجه در اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا می‎گوید روسیه یک بازیگر خطرناک و بی‌ثبات کننده جهانی است.

وی چهارشنبه به کمیته خدمات روابط خارجی سنای امریکا گفت مسکو طوری عمل نمی‎کند که از آن پیش‌بینی وجود داشته باشد.

به گفته تیلرسن، واشنگتن باید درک خود را از کرملین بیشتر و بهتر سازد.

ریکس تیلرسن رئیس پیشین اجرائیه شرکت "ایکسن موبایل" بود که حالا از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا برای احراز مقام وزارت خارجه امریکا نامزد شده‎است.

تیلرسن از جانب ولادیمیر پوتین، مدال دولتی دوستی را هم گرفته بود.
تیلرسن از جانب ولادیمیر پوتین، مدال دولتی دوستی را هم گرفته بود.

وی روز چهارشنبه به کمیته خدمات روابط خارجی سنای امریکا گفت روسیه خطری را به میان آورده می‎تواند که امریکا و متحدینش این حق را دارند تا در برابر آن آگاه باشند.

تیلرسن که یک زمان از جانب ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مدال دولتی دوستی را هم گرفته بود، در سخنرانی به سناتوران گفت در حالی‎که روسیه در سطح بین‌المللی خواهان برقراری ارتباط است، در فعالیت‎های اخیرش، منافع امریکا را از نظر انداخته‎است.

به نظر می‎رسد سخنانی تندی که ریکس تیلرسن در مورد روسیه در سنای امریکا داشت، نگرانی شماری از سناتوران پیشتاز را که گمان می‎کردند، موضع وی در برابر روسیه نرمتر خواهد بود، کاهش داده‎است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا می‎خواهد روابطش با مسکو را که بخاطر اوکراین و روسیه بحرانی و زیانمند شده، بهتر سازد.

او می‎خواهد روی برداشتن تحریم‎های امریکا بر روسیه نیز غور کند.

تحریم‎ها بخاطر الحاق کریمیای اوکراین به روسیه، بالای آن‌کشور وضح شده‎است.

اما ریکس تیلرسن می‎گوید پاسخ اداره رئیس جمهور بارک اوباما در این مورد، ضعیف بود.

تیلرسن: گرفتن کریمیا توسط روسیه یک پرزوری بود.
تیلرسن: گرفتن کریمیا توسط روسیه یک پرزوری بود.

او افزود:

"گرفتن کریمیا توسط روسیه یک پرزوری بود. این را مردم کریمیا به صورت داوطلبانه نمی‎خواستند. بناء این به نمایش مناسب قدرت نیاز داشت تا برای روسیه نشان داده شود که سایر مناطق را نگیرد."

اما نامزد وزارت خارجه امریکا همکاری در برخی بخش‎ها با روسیه را مهم و مؤثر دانست.

او در این مورد مشخصاً به کاهش تهدید تروریزم بین‌المللی اشاره کرد.

ریکس تیلرسن اسلام افراطی را نیز برای ثبات و رفاه مردم تهدید دانست و گفت رسانه‎های الکترونیکی برای داعش، شبکه القاعده و سایر گروه‎های تندرو، زمینه‎های تبلیغات را مساعد کرده‎اند که خلاف ارزش‎های مردم امریکا و تمام جهان است.

تیلرسن مهم‌ترین گام در مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی را شکست گروه داعش عنوان کرد.

نامزد وزارت خارجه امریکا افزود شرق میانه، منطقه پر از بحران است و ایالات متحده باید توجهش را به سوریه، عراق و افغانستان افزایش دهد.

ریکس تیلرسن افزود اگر به حیث وزیر خارجه امریکا تائید شود، تعهد می‎کند که از تمامی مسلمان‎های جهان حمایت خواهد کرد که اسلام‌گرایی افراطی را با اساس آن رد کرده‎اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG