لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

بررسی حمایت قاطع: در حمله بر بز کندهاری کندز، ۳۳ فرد ملکی کشته شدند


قوماندانی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان با پخش اعلامیۀ گفته‎است که در حمله اخیر هوایی نیروهای خارجی در منطقه بز کندهاری ولایت کندز، ۳۳ فرد ملکی کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند.

نیروهای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‎گویند که تحقیقات در باره حمله هوایی دو ماه پیش در کندز به پایان رسیده‎است.

در اعلامیۀ نشر شده از سوی این نیروها آمده‎است که نیروهای امریکایی به دنبال حمله طالبان بالای نیروهای امنیتی افغان به دفاع پرداخته و بالای منطقه حمله هوایی کردند که از آن بالای نیروهای امنیتی افغان شلیک می‎شد.

در اعلامیه آمده‎است در جای که این حمله صورت گرفته در آن هیچ غیر نظامی به چشم نمی‎خورد و این نیروها محل را هدف قرار دادند که از آن بالای نیروهای امیتی افغان شلیک می‎شد.

بر اساس این اعلامیه طالبان در جریان این حمله در خانه‎های غیر نظامیان سنگر گرفته بودند و از سوی نیروهای خارجی حین انجام حمله هوایی احتیاط شده‎است.

اعلامیه می‎رساند که این آخرین تحقیقات در زمینه خواهد بود.

همزمان محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در این رویداد عامل تلفات غیر نظامیان مخالفان مسلح دولت بودند بخاطریکه به گفته وی خانه‎های مسکونی را سنگر ساخته بودند.

رادمنش: در این تحقیقات کسانی که موجب این کشتار شدند باید به مردم و جامعه ما حساب دهند.
رادمنش: در این تحقیقات کسانی که موجب این کشتار شدند باید به مردم و جامعه ما حساب دهند.

او افزود:

"ما وقتی که می‎گوییم که در آن‌جا تروریست‎ها موجب اساسی کشتن مردم هستند و تائید شد که یقیناً مردم بیچاره ما را سپر قرار دادند و مردم ما شهید شدند و همین آخرین نقطه تحقیق است و در این تحقیقات کسانی که موجب این کشتار شدند باید به مردم و جامعه ما حساب دهند."

در حمله هوایی که در ۲۳ ماه نوامبر سال گذشته میلادی در قریه بز کندهاری ولایت کندز صورت گرفته شماری از افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

باشنده‎های محل و بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار روشن شدن این قضیه شده‌بودند.

همچنان در اعلامیه نیروهای مأموریت حمایت قاطع گفته شده‎است که در این حمله ۲ سرباز امریکایی و ۳ کوماندوی افغان نیز کشته شده‎اند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید، هدف قرار دادن غیر نظامیان در هیچ حالتی قابل توجیه نیست.

محمد بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون به این باور است که تلفات افراد ملکی در افغانستان به هیچ نوع توجیه‌پذیر نیست و هیچ نوع توجیه برای به وجود آمدن تلفات ملکی یا این‎که ما افراد ملکی را مورد هدف قرار بدهیم مورد قبول کمیسیون نمی‎باشد."

سخنگوی این کمیسیون همچنان می‎گوید، باید طرف‎های درگیر جنگ در همه حالات به حفظ جان غیر نظامیان توجه کنند.

همچنان در اعلامیه نیروهای مأموریت حمایت قاطع هم آمده‎است که قوماندانی این نیروهای در افغانستان نسبت به کشته شدن افراد ملکی متأثر است و همچنان اشاره شده‎است که عملیات برای دستگیری قوماندانان طالبان در کندز آغاز گردیده‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG