لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

ماتیس: فعالیت تروریستان در پاکستان تهدید به امنیت افغانستان است


جیمز ماتیس نامزد کرسی وزارت دفاع امریکا
جیمز ماتیس نامزد کرسی وزارت دفاع امریکا

جیمز ماتیس که از سوی رئیس جمهور منتخب امریکا در پُست وزارت دفاع این‌‎کشور نامزد شده‌است، می‌گوید، اگر به حیث وزیر دفاع امریکا تعیین شود، بالای پاکستان فشار وارد می‌کند که فعالیت آنعده از گروه‌های مسلح را در قلمرو اش متوقف کند که برای امنیت افغانستان تهدید بشمار می‌روند.

آقای ماتیس روز گذشته در مجلس سنای امریکا گفت، موجودیت لانه‌های تروریستی در قلمرو پاکستان، مشکل عمده ایست که نیروهای افغانستان با آن رو به رو می‌باشند.

این جنرال متقاعد امریکا افزود، موجودیت پناهگاه‌های امن طالبان افغان در پاکستان، حمل و نقل آزادانه و فعالیت‌های اعضای این گروه در آنجا مسئلۀ مهمی است که نیروهای افغان را به چالش کشیده‌است.

آقای ماتیس توانست رای اعتماد کمیته خدمات نظامی سنای امریکا را برای تعیین شدن به عنوان وزیر دفاع امریکا بدست آورد. او در سخنرانی به اعضای این کمیته گفت، اگر به حیث وزیر دفاع تعیین شود بالای تمامی گزینه‌های غور خواهد کرد تا بتواند پناهگاه‌‎های امن افراطی‌ها را در پاکستان از بین برد، آن پناهگاه‌های که به گفته او به امنیت افغانستان تهدید جدی اند.

جیمزماتیس تأکید کرد که کشورهای منطقه مسئول اند تا از روند صلح میان حکومت افغانستان و گروه‌های مخالف این‌کشور حمایت کرده و در آن راستا همکاری کنند.

ماتیس: پاکستان باید تشویق شود تا اقدامات بیشتر را در برابر گروه طالبان و شبکه حقانی روی دست گیرد.
ماتیس: پاکستان باید تشویق شود تا اقدامات بیشتر را در برابر گروه طالبان و شبکه حقانی روی دست گیرد.

نامزد پنتاگون همچنان گفت، کشورهای منطقه باید بالای گروه طالبان و شبکه‌های افراطی حامی آن گروه، فشار وارد کنند تا به خشونت‌ها در افغانستان خاتمه دهند.

جیمز ماتیس گفت، پاکستان باید تشویق شود تا اقدامات بیشتر را در برابر گروه طالبان و شبکه حقانی روی دست گیرد.

به گفته آقای ماتیس، امریکا در تلاش هایش برای حمایت از روند صلح میان حکومت افغانستان و طالبان باید منافع امنیت ملی خودش را در نظر گیرد و همچنان به استقلالیت افغانستان ارج بگذارد.

جمیز ماتیس همچنان از شرایط سه گانۀ حمایت کرد که اداره بارک اوباما جهت پیوستن طالبان به مذاکرات صلح وضع کرده است که عبارت از قطع روابط با شبکه القاعده، دست برداشتن از خشونت و ارج گذاشتن به قانون اساسی افغانستان می‌باشند.

به باور آقای ماتیس این همه خواست‌های منطقی است که از طالبان صورت گرفته‌است.

جمیز ماتیس در پاسخ به کمک‌های مشروط امریکا به پاکستان واضح ساخت که بالای تمامی امکانات غور خواهد کرد.

او گفت:

" اگر من به حیث وزیر دفاع امریکا تعیین شوم، مشترکاً با وزارت خارجه و کانگرس کشورم کار می‌کنم تا پاکستان را برای همکاری در عرصه‌های تشویق کنیم که برای امنیت ملی امریکا و منطقه مهم اند."

ادارۀ بارک اوباما که تا یک هفته دیگر دوره کاری اش به پایان می‌رسد همواره از اسلام آباد خواسته است تا جلو فعالیت شبکه حقانی و دیگر گروه‌های افراطی را بگیرد که در داخل قلمرو این‌کشور مستقر اند.

حکومت پاکستان مکرراً گفته که در مبارزه با تروریزم متعهد است و از عملیات نظامی اردوی این‌کشور در وزیرستان شمالی که پناهگاه امن گروه‌های مسلح خوانده می‌شود به گونه مثال یادآوری می‌کند.

اما مقام‌های افغان ادعا می‌کنند که عملیات نظامی پاکستان در وزیرستان شمالی تنها برای هدف قرار دادن آنعده از گروه‌ها راه اندازی شده که علیه پاکستان فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG