لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

فایننشل تایمز: مسکو در خالیگاه قدرت در افغانستان داخل شده‌است


فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم نویسنده و تحلیلگر سیاسی در پاکستان احمد رشید به نشر رسانده است تحت عنوان مسکو در خالیگاه قدرت در افغانستان داخل شده‌است.

در این مطلب آمده است بعد از آنکه تجاوز ده ساله شوری سابق در مبارزه مجاهدین افغان با آبروریزی به شکست رو برو شد و روسیه از صحنه سیاسی این کشور خارج گردید، اکنون موقف آن در جنگ برای افزایش نفوذ، دوباره گرم شده‌است.

به نوشته احمد رشید در روزنامه فایننشل تایمز سیاست امریکا در افغانستان چه از نگاه سیاسی و چه در میدان جنگ در حالت رکود قرار دارد و اعلامیه های مسکو در مورد دستآوردهای ۱۲ هزار سرباز باقیمانده امریکا و ناتو در افغانستان اعتراض آمیز است.

به نوشته روزنامه رئیس جمهور اوباما که دوره کاری اش به پایان رسیده در سال‌های اخیر آنقدر توجه به افزایش دخالت کشورش در افغانستان نکرده و وزارت خارجه امریکا هم بطور شاید و باید برای تقویه پروسه صلح افغانستان تمایل نشان نداده‌است و در چنین حالت به نوشته روزنامه افغانستان در حالت ناگوار قرار دارد و راه برای داخل شدن روسیه در میدان قدرت این کشور باز شده‌است.

روزنامه در این ساحه به مجلس اخیر مسکو اشاره می‌کند که قدرت‌های منطقوی مانند روسیه، چین و پاکستان در آن جمع شده و در مورد حالات افغانستان بحث کردند، در حالی که حکومت افغانستان به این اجلاس دعوت نشده بود.

فایننشل تایمز می‌افزاید، روسیه می‌خواهد خالیگاه قدرتی را که امریکا رها کرده، پُر کند.

نشنل انتریست

اما نشریه نشنل انتریست می‌نویسد روسیه در اوکراین و سوریه هم به امریکا زور بازو نشان داده و اکنون به صحنه سیاسی افغانستان داخل شده است تا مسیر بازی سیاسی منطقه را نیز تغییر بدهد.

به نوشته نشریه تعجب نباید کرد که روسیه در یک بخش دیگر منافع ملی آمریکا با آن داخل مبارزه شده‌است.

به نوشته نشنل انتریست روسیه از اختلافاتی که بین قوماندان اعلی آینده قوای امریکا و ارگانهای امنیتی و استخباراتی آن ایجاد شده است می‌خواهد به نفع خود استفاده کند.

افغانستان یک سلسله مشکلات غیر قابل پیشبینی برای تحلیلگران امریکایی ایجاد کرده‌است.

در چنین حالت به نوشته نشریه اداره آینده امریکا تحت رهبری رئیس جمهور منتخب دونالد ترمپ باید از موقفی جدید که روسیه در افغانستان اتخاذ کرده آگاه باشد که هم منبع تهدید می‌باشد و هم یک فرصتی برای همکاری.

نشریه نشنل انتریست تنها به تغییر موقف روسیه در رابطه با افغانستان اشاره نمی‌کند بلکه به تغییر جهت پاکستان هم توجه کرده است که زمانی متحد مهم امریکا بود ولی اکنون با قدرت‌های منطقوی چین و روسیه نزدیک شده‌است.

XS
SM
MD
LG