لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

صافی: داعش در ۸ ولسوالی کنر، ۳ تا ۴ هزار تن را جلب کرده‌است


رئیس شورای ولایتی کنر می‎گوید، داعش در هشت ولسوالی این ولایت مصروف جلب وجذب افراد است و در چهار ماه گذشته سه تا چهار هزار تن را به این گروه جذب کرده‎است.

محمد صافی رئیس شورای ولایتی کنر روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افراد وابسته به گروه داعش در برخی ولسوالی‎های این ولایت حضور گسترده داشته و در چند ماه گذشته هزاران تن را به این گروه جذب کرده‎اند.

محمد صافی گفت، داعش در این اواخر روند جلب و جذب افراد به این گروه را بیشتر ساخته‎است.

آقای صافی می‎گوید، با آن‌که داعش عملاً در این ولایت فعالیت نکرده اما روند جلب و جذب این گروه آنان را نگران ساخته‎است.

صافی: تقریباً چهار ماه می‎شود که جلب و جذب داعش در کنر بیشتر شده‎است.
صافی: تقریباً چهار ماه می‎شود که جلب و جذب داعش در کنر بیشتر شده‎است.

او افزود:

"تقریباً چهار ماه می‎شود که جلب و جذب داعش در کنر بیشتر شده‎است اما تا کنون کدام فعالیت تروریستی انجام نداده، بر اساس معلومات ارگان‎های کشفی و مردم آن‎ها سه ونیم الی چهار هزار تن را تا کنون جذب کرده‎اند و این مسئله برای ما نگران کننده‎است."

آقای صافی روی هماهنگی نهادهای امنیتی در آن ولایت تأکید کرده می‎گوید، حکومت باید از روند جلب و جذب داعش جلوگیری نماید.

نگرانی‎ها از فعالیت داعش در کنر در حالی مطرح می‎گردد که چند روز قبل داعش ۱۳ تن از علمای دین را در ننگرهار ربود و تا کنون سرنوشت آنان روشن نیست.

پیش از این افراد وابسته به داعش خانه‎های آن عده مردم را که با این گروه بیعت نکردند در مربوطات ولسوالی کوت ننگرهار به آتش کشیدند.

از سوی هم برخی اعضای شورای ولایتی جوزجان می‎گویند، گروه داعش در این ولایت نیز به جلب و جذب افراد آغاز کرده‎است.

حلیمه صدف عضو شورای ولایتی جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفت، فعالیت داعش در برخی ولسوالی‎های این ولایت گسترش یافته و این گروه در تلاش است تا صفوف‌اش را تقویت نماید.

او افزود:

"گروه داعش بخاطر سال جدید سرباز گیری را آغاز کرده از مناطق کوهستانی ولسوالی‎ها حتی اطفال زیر سن را نیز می‎پذیرفت فعلاً هم فعالیت‌هایش ادامه دارد و در ولسوالی‎های قوش‌تپه و کوهستانات به سرباز گیری آغاز کرده و فعلاً در حال تقویه شدن در این مناطق است."

از سوی هم محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان با آن‌که حضور افراد وابسته به داعش در برخی ولسوالی‎های این ولایت را می‎پذیرد اما می‎گوید که داعش افراد ملکی را نه بلکه طالبان را در این ولایت جذب می‎نماید.

در این حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع فعالیت گروه داعش را در افغانستان رد می‎کند و می‎گوید که برخی از گروه‌های مافیایی و تروریستی منطقه بخاطر منافع شخصی‌شان تحت نام داعش فعالیت می‎کنند.

رادمنش: من این مسئله را تائید می‎کنم.
رادمنش: من این مسئله را تائید می‎کنم.

او افزود:

"من این مسئله را تائید می‎کنم، افرادی‎که نام خود را داعش گذاشته در این‌جا است ولی فقط به نام است و در جستجوی منافع خود هستند آن‎ها در سه ولسوالی ننگرهار تهدیدات را بوجود آورده‎اند در کنر نورستان و همچنان در برخی ولایات دیگر آن‎ها فقط بخاطر منافع و بدست‌آوردن پول و بدست‌آوردن توجه مافیای بین‌المللی این کارها را می‎کنند و بس."

آقای رادمنش می‎گوید، گروه داعش در افغانستان جا نداشته و نمی‎تواند که در این‌جا به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

اتمر: مسکو و تهران از روابط با طالبان برای صلح استفاده کنند نه جنگ
please wait

No media source currently available

0:00 0:26:17 0:00

پیش از این محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفته‎است که اسناد نشان می‎دهد که هشتاد درصد اعضای داعش از پاکستان به افغانستان آمده‎اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG