لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

شهر داووس شاهد برگزاری نخستین آرکستر دختران افغان خواهد بود


نخستین آرکستر دختران افغان زهره نام دارد.

این آرکستر متشکل از ۳۵ نوازنده دختر است که از ۱۳ تا ۲۰ سال عمر دارند.

این آرکستر از سوی نگینه خپلواک رهبری می‌شود.

نگینه خپلواک در صحبت با آژانس خبری فرانسه گفته‌است، برای این‌که او در انستتیوت ملی موسیقی افغانستان شامل شود، پدرش مجبور شد تا با تمام اقارب آن‌ها در کنر مبارزه کند و آن‌ها به کابل منتقل شدند.

نگینه خپلواک
نگینه خپلواک

قرار است رویای نگینه که به گفتۀ خودش اجرا در تالار‌های بین‌المللی است تا دو روز دیگر به حقیقت بپیوندند.

نخستین آرکستر دختران افغان در مراسم اختتامیه مجتمع بین‌المللی اقتصادی که به روز جمعه در شهر داووس سویس برگزار می‌شود اجرا خواهد شد.

این کنسرت یک ساعته با حضور سه هزار تن که رهبران کشور‌های مختلف و رؤسای نهاد‌های بین‌المللی اند، صورت خواهد گرفت.

نخستین آرکستر دختران افغان از سوی انستتیوت ملی موسیقی افغانستان ایجاد شده‌است.

احمد ناصر سرمست رئیس انستتیوت ملی موسیقی افغانستان
احمد ناصر سرمست رئیس انستتیوت ملی موسیقی افغانستان

احمد ناصر سرمست رئیس این انستتیوت در صحبت با رادیو در مورد سفر اروپایی آرکستر دختران افغان و اجرای آن در تالار مجتمع بین‌المللی اقتصادی گفت:


"امسال از آرکستر بانوان افغان دعوت شده تا در مراسم اختتامیه مجتمع بین‌المللی اقتصادی در شهر داووس سویس کنسرت یک ساعته داشته باشند پس از آن سفر اروپایی آرکستر بانوان افغان آغاز می‌شود که از داووس به زوریخ می‌روند و چند کنسرت خواهند داد از آن‌جا به ژینو سپس به جرمنی که در شهر‌های برلین و وایمر کنسرت‌های را در نظر گرفته‌اند."

ناصر سرمست که در سال ۱۳۹۱ شخصیت سال رادیو آزادی نیز انتخاب شده‌بود، به تازگی جایزه مجتمع بین‌المللی هنر‌های اجرایی را نیز از آن خود کرد.

انستتیوت ملی موسیقی افغانستان کودکان یتیم، کودکان روی جاده و دختران نوجوان را در بخش موسیقی آموزش فنی و مسلکی می‌دهد.

استاد سرمست که ریاست این انستتیوت را به عهده دارد ایجاد نخستین آرکستر دختران افغان را به مثابه یک انقلاب در افغانستان و آن‌را دستاورد بزرگ می‌داند.

وی افزود:

"ایجاد آرکستر بانوان افغان تنها یک دستاورد و انقلاب برای افغانستان نیست بلکه می‌تواند یک نمونه مثبت برای کشور‌های اسلامی به خصوص کشور‌های همجوار افغانستان باشد."

آقای سرمست می‌گوید، دخترانی که در آرکستر زهره موسیقی می‌نوازند در حقیقت بهترین سفیر‌های افغانستان اند که می‌توانند درک جهانیان را در مورد افغانستان تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG