لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

خانم نوریه الگوی مبارزه در برابر ناملایمات روزگار


در برنامۀ کنونی زن و زندگی از جریان حیات یکی از زنان متضرر، تنها ولی فعال، آگاه خواهید شد که با وجود از دست دادن تکیه گاه عاطفی و درگیری با صدها گونه مشکل زندگی، باز هم به پا ایستاد و به زنان متضرر دیگر افغان نیز کمک کرد.

آیا تصمیم شخصی و خصوصی باردار شدن تازه عروس مربوط همه افراد خانواده و حتی خویش و قوم شوهر می‌شود یا این که به رضایت و تصمیم وی و شوهرش رابطه دارد؟ در بخش دوم برنامه در رابطه به این موضوع پارچۀ تمثیلی را برای تان آماده کرده ایم.
در ضمن به سلسله نشر مواد قوانین مهم در راستای حیات زنان در برنامۀ زن و زندگی به یادهانی یکی از ماده‌های قانون اساسی نیز پرداخته خواهد شد.

به اساس آمار ارائه شده از سوی مقام‌های وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، بیش از ۵۰۰ هزار زن بیوه در افغانستان وجود دارند و بر اساس آمار سازمان ملل ۲۵۸ میلیون زن در سراسر جهان بیوه‌ اند.

در افغانستان بخصوص در جریان چند دهۀ اخیر در اثر جنگ‌ها و نا امنی‌ها بیشترین سختی‌های زندگی را زنان متحمل شده‌اند که همانا با از دست دادن همسر و قرار گرفتن در خلاء عاطفی از پرتگاه تلخ ترین حالات زندگی و مشکلات سقوط کرده‌اند و یا هم با متانت و خود باوری راه‌های سالم نجات را برای خود و فرزندان یتیم‌شان جستجو نموده‌اند.

خانم نوریه یکی از این زنان است که به گفته خودش در حدود بیست و پنج سال قبل شوهر و یک برادر جوانش را در راه سروبی اشخاص مسلح غیر مسئول به قتل رساندند. بعد از آن وی با دو پسر و یک دخترش تنها و بی‌سرنوشت ماند.

خانم نوریه هر چند تحصیلات عالی را در رشتۀ ریاضی - فیزیک در پوهنتون کابل به پایان رسانیده بود و در بخش معارف وظیفه اجرا می‌کرد، ولی باز هم خانم نوریه در رشته دیگر یعنی حقوق تحصیلات عالی‌اش را به پایان رسانید و بعد از فراغت از رشتۀ حقوق با اجرای وظایف مختلف از حقوق زنان متضرر دیگر دفاع کرد و بیش از چهارصد قضیۀ زنان خشونت دیدۀ افغان را حل و فصل نموده و برای دو پسر و یک عروسش شرایط تحصیلات در حد دکتورا و ماستری را و برای یگانه دخترش تحصیلات عالی در بخش حقوق را مهیا ساخته است.

خانم نوریه می‌گوید، انگیزۀ کمک به زنان متضرر دیگر افغان زمانی در وی رشد کرد که خود نیز متضرر شد و شوهر و برادرش را از دست داد ...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

خانم نوریه الگوی مبارزه با ناملایمات روزگار
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:21 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG