لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

ترمپ: بحث روی رفع تحریم‌های وضع شده بر مسکو پیش از وقت است


قرار است دونالد ترمپ امروز با همتای روسی اش ولادیمیر پوتین از طریق تلیفون صحبت کند.

این مکالمۀ تلیفونی در حالی صورت می‌گیرد که شایعاتی موجود اند که ترمپ شاید برخی از تحریم‌های وضع شدۀ امریکا بر روسیه را رفع کند.

این تحریم‌ها بالای روسیه در زمان اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا به خاطر مداخله مسکو در اوکراین و ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا وضع شدند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان کنفرانس مطبوعاتی با ترزا می صدراعظم بریتانیا در قصر سفید.
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان کنفرانس مطبوعاتی با ترزا می صدراعظم بریتانیا در قصر سفید.

آقای ترمپ که به روز جمعه در یک نشست مشترک خبری با ترزا می صدراعظم بریتانیا در واشنگتن صحبت می‌کرد در پاسخ به یک سوال در رابطه به تماس تلیفونی قریب الوقوع میان او و رئیس جمهور روسیه گفت:

" شنیده ام که یک مکالمه تلیفونی تنظیم شده‌است. بیبینیم که چه اتفاق می‌افتد. در مورد تحریم‌ها بگویم که هنوز بسیار زود است که در رابطه به آن صحبت شود."

کلیان کانوی یک مشاور ارشد رئیس جمهور ترمپ اوایل دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که موضوع تحریم‌ها بالای روسیه زیر غور است.

آقای ترمپ درین کنفرانس خبری همچنان گفت، امیدوار است که بهترین روابط با پوتین داشته باشد.

ترمپ: امیدوارم که بهترین روابط با پوتین داشته باشم.
ترمپ: امیدوارم که بهترین روابط با پوتین داشته باشم.

وی افزود:

" زمانیکه در مورد پوتین و روسیه بار دیگر سخن به میان می‌آید من حرف خوب، بد و یا متفاوت نمی‎زنم. من این آقا{ پوتین } را نمی‎شناسم اما امیدوارم که رابطه عالی داشته باشیم. این ممکن است و این هم امکان دارد که نداشته باشیم."

اما صدراعظم بریتانیا درین نشست خبری چیزی متفاوت گفت.

ترزا می، گفت که تحریم‎های امریکا و اتحادیه اروپا بالای روسیه باید تا زمانی ادامه یابد که مسکو توافق‌نامه‌های مِنسک را به طور کامل عملی کند.

ترزا می صدراعظم بریتانیا
ترزا می صدراعظم بریتانیا

وی افزود:

" آنچه به بریتانیا در مورد تحریم‎ها بالای روسیه به خاطر فعالیت هایش در اوکراین ارتباط می‌گیرد، ما درین مورد موقف بسیار روشن داشته ایم. ما می‌خواهیم که توافق‌نامه مِنسک به طور کامل تطبیق شود. باور داریم که تعزیرات تا زمانی ادامه یابد که توافق‌نامه منسک کاملاً عملی شود. ما درین مورد به استدلال خود در اتحادیه اروپا ادامه داده‌ایم."

هدف از توافق‌نامه‌های مِنسک ختم نزاع در شرق اوکراین است.

در نزاع اوکراین از اپریل سال ۲۰۱۴ به این‌سو بیش از نه هزار و هفت صد و پنجاه تن کشته شده‌اند.

در همین حال جان مککین سناتور جمهوری خواه امریکا گفته‌است، در صورتی‌که رئیس جمهور ترمپ در زمینه رفع تحریم‌ها بالای روسیه تصمیم بگیرد، تلاش خواهد کرد که طرح حفظ تعزیرات بالای مسکو به قانون مبدل شود.

راب پورتمن یک سناتور دیگر جمهوری خواه امریکا نیز از تبدیل شدن این طرح به قانون حمایت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG